mandag den 7. november 2011

Efterårs Brownie

- som er lavet ud fra denne opskrift, dog med et twist


Og den twistede ingrediens er ikke andet end hvid chokolade, men lidt nyt skulle der ske, for jeg kom idag til, at love Peter og hans studiegruppe fra uni en omgang kage til i morgen. Efter at have bagt Hummingbirds  brownie en gang før, ja så har Peter næsten ikke snakket om andet siden, så han fik lov at vælge kagen til gruppen - valget faldt selvfølgelig på den meget omtalte og savnede brownie :)

Da jeg synes den godt kunne peppes lidt op, så prøvede jeg at tilføje en omgang hvid chokolade. Det skal lige siges, at den absolut ikke blev dårligere af dette - tværtimod :)

Opskriften får i lige for en god ordens skyld:

200 g. god mørk chokolade, grofthakket
175 g. smør
325 g. sukker
125 g. hvedemel
3 æg
100 g. hvid chokolade, hakket
+ ekstra chokolade til pynt

Bring en gryde med vand i kog, og anbring herefter en skål i gryden, hvori smør og chokolade er i. Lad det smelte jævnt over vandbad. Når det er smeltet godt sammen tages skålen af vandbaddet og sukker røres i chokolademassen.
Melet blandes nu godt ind i dejen, og til sidst tilsættes æggene et ad gangen. Når hele massen er rørt jævnt sammen hældes den op i en klargjort form med målene ca. 20x30 cm. Kagen bages nu ved 170 grader i ca. 30 min. Hold øje med den, da den ikke må blive for tør, men stadig skal have en meget klæbrig konsistens indeni. Kagen er færdig når den begynder og få små revner og "flager" på toppen.



Kagen kan pyntes med flormelis, smeltet chokolade, chokoladeglasur, kakaopulver og meget meget mere. Kun fantasien sætter grænser for, hvad du kan pynte dine brownies med og som. Denne gang valgte jeg at pynte med hvide chokoladeblade, som jeg lavede i disse forme. Her kan du se, hvordan jeg pyntede mine brownies med hvid og mørk chokolade sidste gang.

Nu håber jeg bare at Peters studie'kammier synes ligeså godt om kagen, som Peter og jeg gør - for herhjemme er den godtnok en bragende succes. Ps. Peter har prøvesmagt, og den er godkendt ;)

12 kommentarer:

  1. Hvor er de altså fine og efterårs-agtige! Skal også have fat i en blad-udstikker, for der kan altså laves meget fint med dem..
    Har haft sygt lyst til chokoladekage de sidste dage, så måske man sku give sig i kast med en brownie:)

    SvarSlet
  2. Smukke brownies :-)Og opskriften fra Hummingbird går man aldrig fejl af :-)

    SvarSlet
  3. De ser super lækre ud :) Fik selv kreeret brownies til min mors fødselsdags brunch i weekenden og det er da helt sikkert en kage for en chokoladeelsker som mig :D

    SvarSlet
  4. Sabina: Taaak :) Ja sådan en er altså nærmest uundværlig også, for man kan jo både bruge dem sommer, vinter, forår og efterår :)

    Orrrk, hvis lysten er der, så må du igang :) huhuuuu.... Jeg kan varmt anbefale denne svend - men det ved du jo ;) Den kære og trofaste HUmmingbird er jo altid til at regne med ;)

    SvarSlet
  5. Mademoiselle Black: Tak for det :) Nul putte - det er nemlig en sikker vinde ;)

    SvarSlet
  6. Bianca: det er de virkelig også :) så nu håber jeg de falder i god jord på uni :)

    Uhm ja, brownie er og bliver altså en klassiker for chokoladelskere :) Jeg kan heller ikke stå for dem og deres svampede indre ;)

    SvarSlet
  7. Små stunder: Det var den også :) Opskriften er virkelig en succes uden lige :)

    SvarSlet
  8. Ej, hvor er de fine. Flot touch med bladene :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  9. Birthe: Tak skal du bare have ;-) Det er vel efterår? :-P

    SvarSlet
  10. Hvor er den bare pyntet fint! Håber den bragte glæde?

    SvarSlet
  11. Gitte: Taaak for det :) Du kan tro den vakte glæde ;) specielt midt i en kedelig regnskabsanalyse, men så kan alt vist også vække glæde ;)

    SvarSlet