lørdag den 19. november 2011

I am thankfull .... Cookies

- som jo var med som surprise til thanksgiving middagen igår


Jeg så nemlig denne fine idé hos hende her, og jeg synes faktisk den var ret nuser søøøød. Derfor fik jeg bakset mig en dej sammen og gik straks igang, for med en flok kreative og humoristiske piger som dem jeg igår var i dejligt selskab med, så passede disse perfekt ind :)

Ideen er jo så, at folk får en "i'm thankfull for" cookie, også skal man skrive derpå, hvad man er taknemmelig for. Det er jo ret amerikaniseret, meeeeen det skal det altså være, når vi nu gik så meget all in på den her taknemmeligheds middag :)

Jeg valgte at lave 12 cookies, så vi alle fik to hver, men af dejen blev der så en lille rest. Den blev så brugt til, at lave disse fine og nutte'søde frø'cookies med, som Peter fik med på uni.

Opskriften og fremgangsmåden får i nednunder - og det er SÅ simpelt, OG HYGGELIGT!!!

Småkage-dej: (den samme som altid)

200 g. blødt smør
200 g. sukker
1 stort æg
1 spsk. vanillesukker
400 g. hvedemel

Smør og sukker piskes godt sammen og ægget tilsættes (husk at komme pastafarve i inden du kommer mel og vanillesukker i, da det så er lettere at fordele)
Tilsæt herefter vanillesukker og mel som det sidste og ælt dejen godt igennem til den er blank og blød. Stil herefter dejen på køl i en god time, og rul herefter dejen ud.

Stik/rul nu småkagerne ud i den ønskede form og bag dem på en bageplade beklædt med bagepapir ved 200 grader i ca. 10 min. (Hold dog øje med dem, da de ikke må blive for gennembagte - de er færdige når kanten af småkagerne er lysebrune og gyldne)


Når kagerne er færdige og afkølede, pyntes de med enten glasur eller fondant og dekoreres så efter eget valg. Jeg brugte glasur til disse, da jeg ikke havde mere fondant, og ikke lige havde tid til selv at lave noget. Det virker ikke helt så godt med glasur, da det (selvom det er tørt og stift) flyder lidt ud, når man med food pens skriver derpå. Det fungerede fint nok, men til en anden gang vil jeg helt sikkert anvende fondant.

Det er en super hyggelig idé, og jeg forestiller mig, at især børnene vil elske denne form for hygge. At man så kan spise sin taknemmeligheds'cookies efterfølgende, falder vel i god jord hos både voksne og børn?

15 kommentarer:

  1. Årh hvor er ideen med de cookies bare søø' og kreativ! Det lyder til at i har haft en skøn thanksgiving dag :-)

    - Lærke :-)

    SvarSlet
  2. Ih, hvor er det bare en fin ide :-)
    Må jeg forresten spørge dig, nu hvor du lyder til at være bare lidt "inde i" Thanksgiving. Hvad er den helt rigtige menu egentlig til dagen - udover kalkunen? Er der noget tilbehør, dessert eller noget, som også er specielt? :-) Ved du det?

    SvarSlet
  3. Lærke: Jaa, jeg kunne altså heller ikke står for den, så den blev straks kopieret :)

    Vi havde en super dejlig aften, og thanksgiving dinnner kan varmt anbefales :)

    SvarSlet
  4. Smølfine: Altså den menu vi fik igår var taget ud fra, hvad man normalt får til thanksgiving, så det er simpelthen bare, at læse mit indlæg herom :)

    Jeg kan så fortælle dig, at det vi fik var kalkun, cranberry sauce, mashed patatoes, sweet patatoes, stuffing, cornbread og pumpkin pie til dessert :)

    Og hver en del smager himmelsk, så bare spring ud i det :D

    SvarSlet
  5. Årh en sød ide. Den kan jeg godt forstå du nuppede :-)
    Jeg skal forresten lave din popcorn kage i morgen :-D Glæder mig allerede til at lave den og mine drenge glæder sig til at spise den.

    SvarSlet
  6. Okay super, tak for det :D Så kan det være, jeg skal begive mig ud i noget af det på torsdag :)
    Det ser i hvert fald lækkert ud!

    SvarSlet
  7. Vibeke: Ja ikke? Jeg var heller ikke et sekund i tvivl da jeg så det :) Haps haps :D
    Uuuh, hvor lyder det bare spændende med popcornkagen i morgen :) Så må vi håbe den falder i drengenes smag ;) men hvis de er til sukker og søde sager, så er det vist en sikker vinder :D

    SvarSlet
  8. Smølfine: Gør det :) Det er arbejdet værd ;)

    SvarSlet
  9. Super idé! Tak for inspirationen - det er altså en sjov måde at bruge kage på :-)

    SvarSlet
  10. Det var mest fantastiske surprise! Du er så god :-)

    SvarSlet
  11. Anonym = Hilsen Freja :-) hehe

    SvarSlet
  12. Piske: Velbekom ;) Ja ikke - jeg synes også ideen er vanvittig sød, og hold op hvor vakte de glæde hos krea/hygge pigerne :)

    SvarSlet
  13. Freja: Taaaaak, hvor er du sød :)Godt i synes ideen var ligeså fin som jeg selv gjorde ;)

    SvarSlet
  14. Kan man bruge dem som medaljer hvis man putter kage cream i mellem

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså nu er det jo ikke en sugarcookie man normalt bruger til medaljer, men en mørdej. Om du kan bruge dem som medaljer er noget helt andet, og selvfølgelig kan du det, men om det smager godt ved jeg ikke :) En sugarcookie er jo en anelse mere sød end en mørdej, som er mere "fedtet" i forhold til. Jeg ved derfor ikke, om hele herligheden vil blive alt for sød, hvis du bruger disse :)

      Mit råd ville derfor nok være at bruge en mørdej til medaljer ;)

      Slet