onsdag den 23. november 2011

Limecookies

- efter Mette Blomsterbergs opskrift


Jeg fik jo denne skønne bog af en tidligere studiekammerat, og idag skulle der tages hul på "afprøvnings-bylden", for hold nu op hvor er der mange lækre sager deri, som jeg uden tvivl skal prøve hver og en af.

250 g. smør
250 g. sukker
2 æg
275 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 nip salt
2 økologiske lime
- skal fra begge lime og saften fra den ene

Smør og sukker piskes luftigt med en håndmixer og tilsæt herefter æggene et ad gangen. Bland mel salt og bagepulver sammen og vend så det op i skålen til den øvrige masse. Pisk godt sammen og tilføj som det sidste skallen fra de to limes og saften fra den ene. Pisk dejen helt sammen en sidste gang og gør så to bageplader med bagepapir klar til en tur i ovnen.

Sæt dejen af på bagepladerne med en spiseske og tryk dem så let flade inden de bages. Dette gøres nemt ved at dyppe fingrene i lidt vand - på den måde hænger dejen ikke ved fingrene.

Bag kagerne sprøde i en 175 grader forvarmet ovn i ca. 12 minutter.


NOTE: Denne cookie kan varmt anbefales, specielt for de af jer, som ikke er så vild med helt søde kager og småkager.

Denne variant er sprød og knasende og vigtigtst af alt, den har en let syrlig smag, som med den store mængde sukker gør den til en fantastisk krummende hyggecookie, og novra hvor kan man spise mange af dem, netop fordi de har en tilpas mængde syrlighed som gør, at man ikke bliver trætte af at spise dem :)

14 kommentarer:

  1. De ser super lækre ud søde! Måske de snart skal bages til min gruppe, for det vil de blive glade for:)

    Med hensyn til dit sidste indlæg, købte du så kun ET glas Nutella?!

    SvarSlet
  2. Sabina: Det er de virkelig også søde :) Tror din gruppe ville sætte VILDT meget pris på sådan en bunke. Min gruppe skal også helt klart forkæles med en stak i morgen ;)

    Haha, åååh ja - det gjorde jeg :$ Jeg ved godt jeg burde skamme mig noget så grusomt, men altså - vi havde i forvejen et par glas herhjemme, så det var egentlig bare ne back up! Jeg ved gdt det var dumt ikke at købe de 7,5 kg. der var for 200 kr. :) SHAME ON MEEEE!

    SvarSlet
  3. Øj, de ser lækre ud! Dit bagværk ser altid top prof. ud :) Virkelig indbydende!

    SvarSlet
  4. Gitte: Tark skal du bare have :) Hvor er du altså sød Gitte :) Mht. disse cookies så må du bare bage dem. De er lette også smager de ganske enkelt himmelsk :) Er sikker på de lige ville falde i din smag :)

    SvarSlet
  5. Man kan spise TUSIND af dem!

    SvarSlet
  6. Uh, de ser vel nok lækre ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  7. Umh, dem har jeg også prøvet og blogget om. De kan varmt anbefales!!

    SvarSlet
  8. Åhh hvor ser de dog lækre ud! Og du har vist lige modbevist din påstand fra tidligere i dag: Cookies kan GODT være flotte at se på!

    SvarSlet
  9. Bitten: Soooo true ;) ligesom kanelcookies :)

    SvarSlet
  10. Birthe: De er også helt og aldeles fantastiske. Jeg er tosset med den sprøde krumme og syrligheden iblandt det søde. GUF :D

    SvarSlet
  11. Camilla: åååh ja, det kan jeg da egentlig godt huske nu du siger det :) og ja, du har ganske ret - de er virkelig anbefalelsesværdige. MUMS :D

    SvarSlet
  12. Marie: haha - åååh ja, det kan du have ret i :) eller også er det kameraet der gør det meste af arbejdet ;) Hahaha! Jeg tager smagsprøver med i morgen ;)

    SvarSlet
  13. Liiiiiiiiiiiime! ♥
    Næsten lige så godt som citron. Nammenam!

    SvarSlet
  14. Piske: Jaaa, du har virkelig ret :) og de her cookies kan virkelig anbefales - secielt til dig ;)

    SvarSlet