onsdag den 25. januar 2012

Rugklapper

- klap i hvor de er lækre, og gode at have i fryseren :)


Også egner det sig specielt godt til sandwich eller som et godt brød i madpakken. Her taler jeg altså virkelig af erfaring, da min søde og dejlige gemal havde lavet denne fine og meget meget lækre sandwich til mig og min madpakke. Uhm!

Well, i så fald har jeg lovet jer et bette indlæg om disse fabelagtige rugklappere, som er selvsamme dej der er brugt til mine fiberrige kyllingehorn, som jo selvfølgelig skal med på job idag :) Uuhm.

2 pk. gær
1 dl. olivenolie
4 dl. lunken vand
4 dl. skummetmælk
2 tsk. salt
50 g. maltmel (kan undlades)
250-300 g. ølandshvede
200 g. grahamsmel
200 g. rugmel
150 g. fuldkornsrugmel
100 g. havregryn

Rør de to pakker gær ud i det lunkne vand og tilsæt så mælk, olie og salt. Når dette er rørt godt sammen og gæren er opløst, så tilsættes de forskellige melsorter. Du kan tilføje de melsorter du synes er bedst og sundest. De sorter jeg har brugt var hvad jeg lige havde på lager i den grove afdeling, så du kan også med fordel udskifte dem til hvad du lige har ved hånden.
Når dejen er æltet godt sammen stilles den til hævning i 1 times tid, hvorefter dejen slåes ud i mellemstore boller, som rulles aflange og trykkes let flade. Form dem lidt til i enderne, så de får en firkantet og "rugklappe-agtig" form :) Sæt dem så på bageplader og lade dem hæve lunt  indtil ovnen er varm (ca. 10 min.), hvorefter de pensles med et sammenpisket æg og drysses med lidt havregryn.


Bag klapperne ved 200 grader i ca. 15-20 min. eller indtil de får en gylden og flot sprød skorpe.


Nyd dem evt. som sandwichbrød proppet op med lækkert fyld og en sprød salat eller lav det som et stort brød. Evt. i en frankbrødsform, hvoraf du kan skære nogle lækre og saftige skiver.

24 kommentarer:

  1. De ser super lækre ud! Tror måske, jeg vil gøre dig kunsten efter i weekenden, det er altid rart at have lidt til madpakken i fryseren :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg du skal gøre :) Det vil Mads også helt sikkert sætte pris på - OGSÅ, hvis du laver dem til pøllehorn ;)

      Slet
  2. De er så fine:) hvor mange bliver der ca?

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak søde Line :) Jamen ud af hele dejen får du en 12-15 stykker :)

      Slet
  3. Det ligner jo brød som man køber hos bageren, sikke fint :-) De skal helt sikkert afprøves på et tidspunkt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, taaark :) Hvor er du sød :) og ja, jeg kan godt give dig ret - disse smager bare bedre ;)

      Slet
  4. Glæder mig så meget til at prøve dem og en del flere ting på din blog. jeg har dog et lille spørgsmål i flere af brød opskrifterne skal der bruges 2 pk. gær er det ikke ret meget og kommer brødet ikke til at smage af gær?? altså jeg er rimelig ny endnu, jeg overvejer lidt at bage den her i aften eller i morgen men har kun en pakke gær regner ikke med at det har den store betydning men dog lidt nysgerrig over grunden til at der skal 1 pakker i??
    Hilsen Joan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du ser på mængden af mel, så ses det hurtigt, at du jo får en ret stor dej :-) og mange boller ;-) Der skal jo en del gær til at "løfte" så stor en mængde dej, så vil mene det er der det ligger :-) Du kan selvfølgelig bare halvere mængden så din ene pakke gær rækker ;-)

      Slet
    2. Ups, glemte da det med smagen. Nej , de smager selvfølgelig ikke af gær, for hvem vil dog bage noget der smager af gær? ;-) ikke mig i hvert fald, så du kan trygt og roligt begive dig ud i disse lækre svende ;-)

      Slet
  5. Kors en blondine jeg lige er selvfølgelig det er jo en ret stor mængde dej. klart klart. jeg venter til i morgen og følger din fine opskrift.
    Takker for svar.
    Joan
    '

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha - skidt pyt da med det Joan ;) NO worries - det kan jo smutte det skidt ;) og hvis du alligevel ikke vil have en helt så stor portion til fryseren, så kan du jo altid halvere mængden af det hele ;)

      Håber du får dem lavet og nydt til fulde ;) UHhm. Hav en dejlig dag.

      Slet
  6. Jeg vil klart prøve opskriften. Det der ølandshvede, er det ølandshvedemel.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også meget lækre :) Jeps det er bare ølandsshvedemel :)

      Slet
  7. Har lige bagt nogle til madpakken og kunne ikke lade vær med at smage en og mmm de smagte så godt :D Tak for opskriften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor fantastisk :) De er også bare ekstreeeemt lækre, og fantastiske til madpakken ;) Godt de faldt i din smag også ;) Velbekom - dejligt du kunne bruge den ;)

      Slet
  8. Hej Kristine.
    Tror du ølandshvede kan erstattes med dalarhvede i denne opskrift?
    Mvh Rebekka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rebekka :) Det tror jeg sagtens du kan - du skal nok bare være opmskrsom på mægden, da det ikke er sikkert, at denne er den samme med en anden slags hvede :)

      Slet
  9. Kan man bytte ølandshveden ud med noget andet? Da det er rimeligt svært at få fadt i

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaa du kan udskifte det med alm. hvedemel :)

      Slet
  10. Nu har jeg fuldt din fine opskrift. Har byttet ølandshvede ud med hvedemel. Min dej blev til en stor klistert, og ikke til at arbejde med. Da jeg tog dem ud af ovnen, var de slet ikke færdig havede fået 25min. Kan du hjælper mig med hvad jeg gør forkert?

    Mvh Frank

    SvarSlet
    Svar
    1. Øøv, det lyder ikke sjovt :( Men jeg forstår ikke, at du ikke tilsat mere mel, hvis den har været for klistret? Det er jo naturligt, at man ikke kan bage en dej, der har fået for lidt mel, og derfor er klistret. Jeg tænker blot, at man jo heller ikke kan forme brødene, hvis den er for klistret?!! Om man vil det eller ej, så er der jo forskel på mel, og det kan agerer forskelligt, hvad enten man bruger den ene eller anden slags hvedemel, da gluten og protein indholdet er forskelligt. Derudover er der meget protein og gluten i ølandshvede, og hvis du har udskiftet det helt (med sammme mål) med alm. hvedemel, så er det nok der problemet ligger. :)
      Hvis du havde tilsat mere hvedemel, så var det nok gået ganske godt :) Dejen skal jo være til at arbejde med, før man smider sit værk i ovnen :) Så mere mel er buddet ;)

      Slet
  11. Bliver de bagt ved alm varme eller varmluft ? :)

    SvarSlet