onsdag den 1. februar 2012

Bondebrød fra Mors

- og nu også fra Aalborg



For lige nøjagtigt dette brød er altså ikke fra Mors af, nææh du - det er bagt herhjemme i gode gamle Aalborg og naturligvis af mig. Opskriften fandt jeg i Amo's bagebog nr. 2 (Den Store Bagebog 2). Jeg har ændret en smule i opskriften, da jeg synes der skulle lige lovlig meget alm. hvedemel i :) I får derfor opskriften som jeg lavede den, og det blev hulens godt kan jeg fortælle :)

Bondebrød: 2 store brød

270 g. groft rugmel
500 g. hvedemel
200 g. ølandshvedemel
4 dl. natural youghurt
3 dl. varmt vand
50 g. gær
1 tsk. salt
½ dl. olivenolie
1 spsk. honning

Bland først youghurt og varmt vand, hvori gæren opløses. Tilsæt herefter de øvrige ingredienser og ælt dejen til den er ensartet og glat. Lad nu dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.

Herefter slåes dejen ned i to lige store brød, som formes og placeres på bageplader med bagepapir på (jeg brugte 2 bageplader, da brødene fylder ret meget allerede inden hævningen). Her hæver brødene igen lunt og tildækket i ca. 45 min. eller indtil de har nået dobbelt størrelse.

Når brødene er klar, pensles de med sammenpisket æg og drysses med lidt mel - jeg brugte rugmel. Herefter skæres der 8 fine snit i brødet, så de på den måde danner fine trekanter der er lige til at rive af, når brødet er færdigbagt.

Bag brødene i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 35 min. (varmluft 180 grader)



Jeg siger jer endnu en gang, at dette brød er virkelig virkelig lækkert! Det har en dejlig sprød skorpe og et skønt, blødt, saftigt og ikke mindst smagfuldt indre. Uhhhm. At brødet består af meget normale ingredienser gør også, at det er lige til at gå til - du skal bare have en smule mere tid end normalt, da det jo skal hæve et par gange, og at bagetiden også er lidt lang.

Well, det er ventetiden værd skal jeg sige dig!!

14 kommentarer:

  1. ja, det har jeg osse bagt for et stykke siden og var også rigtig godt tilfreds med opskriften ....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er altså ganske ganske god, og har en skøn sprødhed! Både Peter og jeg var i hvert fald fan ;)

      Slet
  2. Så smukt så smukt - elsker når brød er rustikt og udstråler "spis mig!" :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ork ja, og det gør dette brød bestemt :) Jeg har også et billede, hvor der er zoomet helt ind på brødets skorpe, og det er altså et saftigt billeder der får tænderne til at løbe ekstra meget i vand ;) Jeg turde bare ikke oploade det her, for så risikerede jeg jo, at nogle (sådan en som hende Piske der) kunne finde på at tage en bid af bloggen ;)

      Slet
    2. Hey! Det så jeg godt det der :-D

      Slet
    3. Muhahahaaaaa - men jeg havde jo ret ;) Din blog'hapser ;)

      Slet
  3. Det var meget lidt med 1 tsk salt til den mængde mel. Vil du tilsætte mere salt næste gang, eller synes du det var passende?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du har helt ret, men jeg tror honningen gjorde en del af arbejdet her også, så nej - jeg vil ikke tilsætte mere salt :)

      Slet
  4. 1 tsk salt til næsten 1 kg mel. Det var overraskende lidt. Vil du tilsætte mere næste gang?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ganske ganske lidt, men efter min mening var det en passende mængede :)

      Slet
  5. Det ser super lækkert ud:)
    Elsker billedet af den lille løve i sidste indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også super lækkert, og er selvfølgelig med på madpakken idag ;) Haha - ja hun er sgu en lille løjerlig løvinde er hun. Divaen over vindueskarmen ;)

      Slet
  6. Kære Kristine
    Intet brød i huset, julen har drænet køleskabet - og hvad gør man så ??
    Man slår SELVFØLGELIG op på dine sider og finder en pragtfuld brødopskrift ...
    Den skal jeg afprøve i aften når jeg kommer hjem !
    Kh, Susanne i Badet - eller rettere i Køkkenet ... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahah, iiiiih hvor blev jeg glad, da jeg læste din kommentar Susanne :) TAK for den, og hvor glæder det mig altså, at høre, at man SELVFØLGELIG slår op på mine sider, og finder en opskrift der kan bruges. Dejligt ;) Iih altså - rigtig god fornøjelse med brødbageriet :) Håber det smager dig, som det smagte mig :)

      Slet