mandag den 6. februar 2012

BrandyBean Cookies

- endnu en lille rest fra den søde juletid


For da Peter i sin ene adventspakke tilbage i december måned, fik et par store æsker Brandy Beans chokolader af sin mor (nåeh nej - nissen selvfølgelig), som vi desværre aldrig fik spist, så skulle de altså lige have en chance i noget bagværk.

Derfor gik jeg i bedste "stop spild af mad/slik" ånd, igang med at bakse et eksperiment på benene. Tankerne vimsede omkring en omgang cookies, men en "brandybean-chokolade sirup", var også i mine tanker. Måske den sidste æske skal ofres på dette, for endnu en stor æske står stadig i skabet og beder om at blive udnyttet efter bedst evne :)


Opskriften er en af de gamle klassikere, som ganske enkelt altid er et kæmpe hit. Den eneste ændring i opskriften er, at jeg undlod at komme nødder og almindelig chokolade i, men istedet kom hakkede brandybeans i.

75 g. blødt smør
100 g. sukker
50 g. brun farin
1 æg
150 g. hvedemel
1 tsk. vaniljesukker
½ tsk. natron
½ tsk. fint salt
+ 1 æske brandybeans

Bland smør, sukker, farin og æg sammen og pisk til du får en luftig masse. Tilsæt herefter hvedemel, vaniljesukker, natron og salt og bland godt sammen. Tilsæt til sidst de choppede brandybeans og vend dem forsigtigt rundt i dejen.

Placer nu med en tsk. små klatter dej på en beklædt bageplade, med ca. 3-4 centimeters mellemrum, da de flyder meget ud. Jeg havde plads til 6 cookies på hver bageplade.

Bag nu basserne i en 200 grader forvamet ovn i ca. 5-7 min. eller indtil dine cookies har fået sig en flot og gylden kant. Lad dem køle af på en bagerist og opbevar dem i en tætlukket beholder/kagedåse så længe som muligt ;)


Hvilket slet ikke er overraskende, så er de allerede væk og fortæret ;) Jep jep, man har vel en sød tand og en kageklad kæreste? :) I hvert fald smagte de dejligt, men man kan desværre ikke smage brandyen deri. jeg havde nu heller ikke forventet en gennemtrængende smag af brandy, men nok alligevel en lille snært af det.

Den var der ikke, men smagen af chokolade var der og sammenholdt med den velkendte sprødhed, så endte det ud i en meget lækker cookie og en god portion "julesliks-oprydning" :) I LOVE !!!

10 kommentarer:

  1. Og hvordan blev de så?
    Jeg kan faktisk godt li sån et par stykker af de stærke sager omkring jul, men mere bliver det nok sjældent til..

    SvarSlet
    Svar
    1. De blev overraskende gode, men men men - man kan desværre ikke rigtig smage brandyen i dem, men chokoladen er der ;)

      Slet
  2. Jeg elsker brandybeans :-). Måske er det fordi de minder mig om julen da jeg var lille, og ikke mindst min far.
    Min far er ikke fan af juleslik, konfekt osv. Men brandybeans dem elsker han, og han spiser dem altid juleaften.
    Tak for endnu en god opskrift. Måske skal jeg bage sådan nogle til min far næste jul :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor godt Sofie :) Jeg må indrømme, at jeg ikke just er fan af dem, men de kan godt klemmes ned, hvis der ikke er andet ;) haha! Jeg synes dog til gengæld, at det er et dejligt minde om din far, for for mit vedkommende, så minder de mig også lidt om mine forældre og bedsteforældre og selvfølgelig julen :)

      Velbekom da - jeg håber din far bliver glad for dem, for selvom de ikke smager helt så meget af brandy som man kunne have håbet, så er de gode alligevel -og så er det jo tanken der tæller ;)

      Slet
  3. Herlig opskrift og meget Stop Spild Af Mad-agtigt!

    Herlig blog du har i hele taget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaaa, og gode var de sørme ;) Det er ikke dårligt, når man kan få en mindre eksotisk julerest til at smage lækkert ;) YUM!

      Tak for det ;) Skønt di fandt herind ;)

      Slet
  4. God idé! Og glimrende undskyldning for at bage :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, KORREKT ;) Selvom jeg altid kan finde en sådan undskyldning ;) HAHA!

      Slet
  5. Skøn opskrift - det lyder og ser lækkert ud ! :-)

    /Linda Bruun

    SvarSlet
    Svar
    1. De var sørme også lækre Linda ;) også belv der jo tilmed ryddet ud i gemmerne - dejligt ;)

      Slet