mandag den 27. februar 2012

Branflakes Bread

- en alternativ og fiberrig morgenmadsbolle


Meeeeen du kan selvfølgelig også spise dem til din frokost, til eftermiddagskaffen eller du kan have dem med i madpakken, fyldt med lækkert pålæg og grønt. I hvert fald var det nybagte boller, jeg havde lyst til, da jeg for nogle timer siden kom hjem fra tandlægen (449,27 kr. fattigere).

Jeg gik derfor igang, og opdagede straks, at jeg ikke havde mere rugmel i skabene. Da jeg havde lyst til noget brød med bare en smule bid i, og ikke bare en omgang hvedeboller, ja så hev jeg branflakes pakken frem fra skabet og en god portion blev tilføjet i dejen :) Opskriften som jeg fik sløset mig frem til, får i herunder.

1 pk. gær
2 dl. lunken vand
2 dl. mælk
2 tsk. sukker
2 tsk. salt
½ dl. olie
100 g. branflakes
500 g. hvedemel (tilføj mere, hvis nødvendigt)
100 g. havregryn

Rør gæren ud i det lunkne vand og tilføj dernæst mælk, olie, sukker, salt og branflakes. Lad hele herligheden stå et par minutter, så de sprøde branflakes bliver blødt en smule op. Tilsæt herefter mel og havregryn og ælt så dejen godt igennem, inden den sættes til hævning et lunt sted under klæde i ca. ½ time.

Slå herefter dejen op til små brød eller boller og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir, hvor de igen hæver ca. 15 min. Pensl til sidst med et samenpisket æg og bag så bollerne ved 200 grader i ca. 10-15 min.


Og de er hammer gode vil jeg skynde mig at sige :) Peter kom nemlig lige akkurat hjem til nybagte boller, som lige var taget ud af ovnen, så i kan tro de nu er prøvesmagt og godkendt :) Nu vil jeg putte mig med bimsen på sofaen, for jeg har åbenbart været så heldig, at få en kærlig lille souvenir med hjem fra det solrige Østrig - en go omgang snue, ØV ALTSÅ :(

Ja efter min mening er det ikke just den sjoveste måde, at bruge resten af sin ferie på, så nu håber jeg derfor, at en lille morfar med bimsen under dynen kan hjælpe lidt på det hele :)

4 kommentarer:

  1. Mums.. De lyder godt nok lækre! :)

    SvarSlet
  2. Kan du så se at blive rask! :-O

    Ps. jeg har hørt, at chokolade, cola og film er supergod medicin mod snue. Prøv det ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tak - jeg gør mit ypperste! og jeg skal SÅ meget prøvet dit råd senere! TAK :)

      Slet