onsdag den 15. februar 2012

Fedtfattige fastelavnsboller

- men med usundt fyld i midten


For altså - ingen fastelavnsboller uden en sukker og kalorieholdig masse i hjertet af bollen. Nej den går bare ikke, og herhjemme skal de altså laves på to måder. Den ene halvdel skal være med marcipan og nougat og den anden halvdel skal være med creme og nougat :) Peter er ikke fan af cremen, men marcipan derimod er et hit, og sammen med nougat så spiller det altså bare max ;)

Da jeg er en sucker for den lækre og klistrede creme, som flot blinker til en med alle dens vaniljekorns'øjne, ja så er det altså ikke en ting jeg sådan går på kompromis med :) Derfor bliver der her i huset lavet halv af hver ;) og dem med syltetøj har vi aldrig været helt så pjattet med, så dem sniger vi os fint udenom. Her er det heldigvis også sådan, at vi mennesker er forskellige, så du kan lave dem lige nøjagtig som du vil og som du bedst kan lide dem ;)

Opskriften er en gammel sag jeg engang i tidernes morgen tyvstjal fra min mors opskrifts'bog (som var skrevet i hånden) Oooh yes - den må være gammel, men derfor skal du ikke snydes for den ;)

(12-14 stk.)

50 g. gær
½ dl. lunken vand
2 dl. skummetmælk
1 æg
2 spsk. olie
½ tsk. kardemomme (kan undlades)
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
500 g. hvedemel

Smuldr gæren ud i en skål og hæld vand og mælk heri. Rør rundt indtil gæren er helt opløst. Tilsæt herefter olie, kardemomme, salt og sukker og dernæst mel. Når dejen er nogenlunde samlet tilsættes ægget som det sidste, for på den måde at binde dejen helt sammen.

Ælt dejen godt igennem og stil den så til hævning under et viskestykke. Stil den et lunt sted og lad den hæve i ca. ½ time.

Rul herefter dejen ud i ca. 1 cm. tykkelse på et meldrysset bord og skær dejen ud i firkanter. Placer nu dit fyld i midten af hver firkant og saml alle fire hjørner sammen på midten. Sørg for at få lukket kanterne helt sammen, så fyldet ikke flyder ud under bagningen.

Stil bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem hæve imens ovnen varmes op. Pensl herefter med sammenpisket æg og bag så dine fastelavnsboller i ca. 12-15 min ved 200 grader.


Og fordi denne creme ganske enkelt er død lækker, så skal du virkelig ikke snydes for den opskrift heller ;) Jeg kan varmt anbefale at lave cremen fra bunden, frem for at købe det på pose. 1. den hjemmelavede version smager bare bedre, 2. det er nemt og hurtigt og 3. den købte har en tendens til at flyde mere ud end den hjemmelavede.

Creme fyld:

1 æg
3 spsk. sukker
1 spsk. maizena majsstivelse
2 dl. skummetmælk
1 vaniljestang + 1 tsk. sukker (eller 1 tsk. vaniljesukker)

Skrab først kornene ud af vaniljestangen og skil dem herefter ad i den ene tsk. sukker. Rør dernæst både æg, sukker, maizena og mælk sammen i en gryde ogtilsæt så vaniljekornene og sukkeret til massen. Få massen op at koge og lad dem koge svagt under omrøring, indtil den er stiv i konsistensen.

Lad nu massen køle af og fordel herefter cremen i dine fastelavnsboller. Pas på med ikke at være for rundhåndet med mængden heraf, da der hurtigt kan komme for meget i, så bollerne enten ikke kan lukkes, eller at det ender med at flyde ud under bagningen.


Du kan selvfølgelig også fylde dine fastelavnsboller med alt andet end creme. Her er det kun fantastien og smagsløgene der sætter grænsen :)

Denne omgang blev som tidligere nævnt, fyldt med marcipan og nougat og den anden halvdel med creme og mougat. I bedste fastelavns-stil blev de pyntet med katten-i-tønden katte, spøgelser, heksehatte og fastelavnstønder lavet i fondant :)


Haaaaps! Jeg kunne altså ikke vente til Peter kom hjem med at prøvesmage, men hallo - jeg skal vel også teste om de er spiselige? ;) Det kan jeg så lyn hurtigt fortælle, at det er de ;) ABSOLUT, og de smagte af en mere. Godt Peter har fri om ganske kort tid, og derfor vender snuden hjem mod bimsen og jeg, så vi kan nyde eftermiddagen med en kop kaffe og en lille fastelavnsbolle (eller to)

I aften kommer den skønne Helene på kaffe'visit og catching up, så resten af eftermiddagen/dagen skal stå på lidt lektielæsning - vel at mærke efter en kop kaffe og endnu en fastelavnsbolle :)

18 kommentarer:

  1. hvor du altså hygger kristine, dejligt at læse :-) vh. cupcake-stylisten.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Uh hvor ser de bare lækre ud! Jeg er også fan af hjemmelavet creme. Det er jo faktisk lige så let som pulverudgaven, og så smager det bare bedre! Ha en dejlig aften med den skønne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen hjemmelavet er bare generelt det lækreste ;) og især cremen her. For ikke at snakke om den lækre følelse man får indeni, når man ser på de små vaniljekorn der pryder den flotte masse. Uuuhm.

      Slet
  3. Det er meget sjovt - jeg tror faktisk ikke, jeg har smagt fastelavnsboller med nougat :-)

    God idé med pynten - jeg elsker den selvfølgelig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. SHIT MAND! Det må være en fejl i din opdragelse - så det må du jo absolut få lavet om på ;) Uuuhm det er guf siger jeg dig ;)

      Jaaaa, pynten er lidt hyggelig'skæg ;) og grøn gør bare lige det hele en smule mere forårsagtigt også :) hvilket jo passer perfekt til vejret idag, som har vist sig fra en fin og forårspræget side :)

      Slet
    2. ... hvilken opdragelse? :-P

      Slet
    3. Haha - se det er der problemet ligger ;) BAD GIRL ;)

      Slet
  4. Haps!! Jeg kom så lige til at bide i computeren....

    SvarSlet
    Svar
    1. Nooo Camilla - ikke også dig? Nu har jeg lige vænnet Piske af med den vane, også begynder du? :) Sikke noget ;)

      Slet
  5. Jeg er aldeles ikke afvænnet, ha ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er ikke sådan at få afvænnet - for evigt uforbederlige (men jo egentlig meget søde, ik)

      Slet
    2. Haha, og hvor er jeg glad for, at i ikke sådan lige kan afvænnes ;) Det gør mig bestemt ikke noget, for jo - MEGET søde, det er I :)

      Slet
  6. Hvor ser det godt ud - jeg er ret vild med pynten. Jeg får helt lyst til fastelavnsboller :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Linda :) Jaaa jeg er også lidt fan af pynten, og når man jo har lidt hjemmelavet fondant på lager, så er det jo nemt at lave sig en hurtig omgang dekorativt pynt ;)

      Uhm - det er altså heller ikke dårligt med sådan en fastelavnsbolle! YUM!

      Slet
  7. Kan de fryses? Altså dem med marcipan og nougat :)
    - Malene

    SvarSlet