søndag den 19. februar 2012

Valnøddebrød

- rustikt og lækkert


For som jeg nævnte i torsdags, så skulle brød-depoterne jo lige fyldes op herhjemme, og det blev gjort i bedste "læser-ønske" stil. For Peter er nemlig i gruppe med en på uni, som havde efterspurgt nogle gode og luftige valnøddeboller/brød, så det sprang jeg da lige ud i :)

Jeg lavede brødet lidt på gefühl (men skrev godtnok målene ned denne gang), og det viste sig egentlig at blive ret godt ;) Hvis du ikke har maltmel på lager og ikke lige ved, hvor dette kan købes, så har de fleste helsekost-forretninger det og ellers plejer de store supermarkeder også at være behjælpelige. Jeg ved eksempelvis, at de har det i Salling Super, Super Best og i nogle bestemte Kvickly forretnigner.

Opskriften som jeg fik den lavet, får du lige her. Portionen giver et stort brød, men kan også formes til boller om man vil :)

25 g. gær
3 dl. lunken vand
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
3 spsk. olivenolie
100 g. fuldkorns hvedemel
100 g. maltmel
350 - 400 g. hvedemel
80 g. grofthakkede valnødder

Rør gær og vand sammen og rør det godt ud inden de resterende ingredienser tilsættes. Tilsæt herefter salt, sukker, olivenolie og dernæst fuldkorns hvedemel, maltmel, hvedemel og til sidst de grofthakkede valnødder.

Rør dejen godt rundt i røremaskinen til den er helt samlet og stil den så til hævning et lunt sted under klæde i 40 min. Slå herefter dejen op, ælt den og form til et stort rundt brød, som placeres på en bageplade beklædt med bagepapir. Drys brødet med hvedemel og lad så brødet efterhæve i 40 min. under klæde.

Når brødet er færdighævet ridses der med en kniv skarpe tern i brødet (ca. 1 cm dybe) og bages så i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 25 min. eller til brødet er hult, når du banker forsigtigt på toppen af det.



Som nævnt ovenover, så kan du selvfølgelig også lave brødet om til små brød eller boller, hvis du synes bedre om det ;) Jeg lavede bare dette store og prægtige brød, fordi jeg var blevet helt betaget af, at skulle skære fine store tern i mit brød, meeeeen det blev nu ikke helt så pænt som jeg havde ønsket ;) Brødet derimod er viiiildt lækkert, og kan varmt varmt anbefales.

Jeg tænker også, at brødet ville være super lækkert med hasselnødder, hvis man nu ikke er helt så meget til valnødder :)

Prøv det Line ;) Det er vanvittig lækkert

6 kommentarer:

  1. Uha, hvor lyder det bare lækkert. Valnødder giver altså noget helt specielt til brød. Jeg elsker det! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret - det gør bare lige dét ekstra til brødet. Uuuhm!!! og dette brød var ingen undtagelse ;)

      Slet
  2. Du er fantastisk! Jeg fik maltmel af Line i fødselsdagsgave og blev selvfølgelig lykkelig, men så tænkte jeg "Hvad mon jeg skal bruge det til?". Og så kom din opskrift :D Håber godt man kan lave brødet uden røremaskine. Jeg har nogle velfungerende hænder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Orrrrrrk Bitten, så MÅ du bare lave det her brød, for det er drøøøn lækkert :) Du kan tro du kan lave brødet uden røremaskine - for nu er det jo ikke alle, der er så priviligerede, at have sådan en flot mr. aid stående i sit køkken. SNØFT!

      Slet
  3. Mmmmh det skal vist prøves en dag som boller, så der er til madpakken. Det ser godt nok godt og luftigt ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ork ja - det kunne virkelig være lækkert i madpakken Malene. Helt sikkert!! Og ja, det er "groft" og luftigt på en og samme tid - skøønt ;)

      Slet