søndag den 11. marts 2012

Cinnamon Bread

- en fantastisk eftermiddagssnack


Meeeeen det kan selvfølgelig spises på alle mulige og umulige tidspunkter på dagen. Især på en søndag med mange lektier, er sådan et brød nødvendigt at have ved sin side, så man kan gå og små-spise lidt i pauserne :)

Opskriften er lavet lidt på gefühl, men bare rolig - jeg havde mål på det hele (lige undtagen melet, hvor jeg kun har et ca.  mål), og det smagte helt igennem fantastisk. Opskriften som jeg fik slumpet mig sammen til, den får i selvfølgelig lige her.

25 g. gær
2 dl. lunken vand
2 dl. mælk
3 tsk. sukker
2 tsk. salt
½ dl. olie
500-600 g. hvedemel
5 tsk. kanel
100 g. sukker

Opløs først gæren i det lunkne vand og tilsæt herefter mælk, olie, sukker og salt. Til sidst tilsættes melet, som skal tilsættes lidt efter lidt, da dejen skal være let klistret, men stadig sammenhængende. Med andre ord må dejen ikke bliver for tør, men den skal stadig have form som en dej, bare mere klistret end normalt :)

Lad dejen hæve et lunt sted under klæde i ca. ½ time og vend herefter dejen ud på et meldrysset bord. Form først dejen til et rektangel (i ca. samme bredde som den brødform du skal bage brødet i) og rul det så fladt ud i et meget aflangt rektangel (ca. 1 cm. højt)

Herefter smøres dejen med lidt smør og drysses dernæst med kanelsukker. Nu rulles dejen så sammen på den korte led (modsat af når du laver kanelsnegle), så du på den måde får flest "rul" når du skærer brødet op. Kom brødet op i den smurte brødform og pensl så med et sammenpisket æg.

Bag brødet ved 200 grader i ca. 25 min. Brødet er færdigt, når der lyder en hul lyd, når der bankes på toppen af det.




Man kan med fordel nyde en skive lun og med en god klat smør på. Uuuhm - kombinationen mellem den søde kanelblanding og det salte smør er ganske enkelt GANZ GUT!

Nu står aftenen på lidt let aftensmad (spinat/kyllinge muffins + salat), et godt glas rødvin (eller to), Lykke i fjerneren og lidt mere kanelbrød, guuuuf. Efter Lykke satser jeg på at tage lidt læsestof med ind i sengen, for så falder man så nemt i søvn, og det er jo en god ting. Især i aften er det godt at kunne falde hurtigt i søvn, da Chillum i morgen tidlig endnu en gang skal ud til Dr. dyr og have taget anden del af stativerne af :) Ja man kan sige meget om den lange process, men vigtigst af alt er, at vi nærmer os målet mere og mere, for hver dag der går :)

19 kommentarer:

  1. Åhr, jeg kunne godt lige spise sån et skive med smør:) Mums!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dælme også lækkert :) Jeg er da også ret sikker på, at der skal indtages endnu en skive inden jeg lister i seng :) haha!!

      Slet
  2. Uf Kristine! Det ryger på min liste altså :) og så med koldt smør på toppen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå, og det kan du roligt gøre, for det er SÅ lækkert. nemlig, især med koldt smør på toppen. uhm

      Slet
  3. Svar
    1. Det er det virkelig også :) Jeg kan varmt anbefale det :)

      Slet
  4. Man skal banke brødet på BUNDEN. At toppen lyder hul er ikke ensbetydende med, at brødet er bagt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så for søren :) det andet virker nu også for mig :) Og at man skriver med store bogstaver er heller ikke ensbetydende med, at budskabet når bedre frem :)

      Slet
  5. Hvor ser det lækkert ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også virkelig lækkert - også dagen efter kan jeg fortælle :) uuhm!

      Slet
  6. Mums det ser lækkert ud - det må jeg hvis snart prøve af :)

    Endnu engang tak for en god opskrift :)

    Mvh Sandra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg også virkelig anbefale dig at gøre :) Det er død lækkert :) Velbekom, dejligt du kan bruge nogle af dem ;)

      Slet
  7. Hey Kristine
    Jeg har lige brug for din hjælp, jeg ville bage dit lækre brød i går.
    selvom det fik 30 min i ovn, var det langt fra færdig inden i. jeg forvarmede godtnok ovnen, og tænker nu om det var der fejlen lå.
    håber du kan hjælpe mig :O)

    med venlig hilsen Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte. Hmmm det lyder mystisk? Brugte du over/under varme eller varmluft - og hvor stor var din brødform?

      Slet
    2. Jeg brugte bare "alm" ovn he he. formen var 27*11
      en alm franskbrødsform.

      Slet
    3. Havde du forvarmet din ovn.. tænker om det evt. kunne være det..

      Slet
    4. Det lyder godtnok mystisk, for jeg forvarmede altså også min ovn og bagte den i "alm. ovn"-over/under varme... Meget mystisk - jeg aner simpelthen ikke hvad der er sket? :/

      Slet
  8. Øv men jeg må prøve igen ;O) tak for hjælpen og igen igen en fantastisk blog..:O)

    SvarSlet
    Svar
    1. iih det var da træls, men ja - du må bare op på hesten igen, for det er et fantastisk brød :) YUM!
      Velbekom da. Lidt surt jeg ikke lige kunne give dig en begrundelse på det mislykkede forsøg :(

      Slet