mandag den 2. april 2012

Havregrynsscones

- med rosiner og kanel


Og den perfekte snack til morgenbordet. Denne scone er nemlig sød og krydret, uden alligevel at være alt for sød, og med fint plads til en god kold og saltet smørklat, for det hører sig altså til.

Ja nu er det ikke engang fordi jeg er den store smørtyv, men på sådan en nybagt lun scone, og mange andre nybagte brød og boller, så må en smørklat ganske enkelt ikke mangler, og det er der helt sikkert rigtigt mange, der er enige med mig i ;)


Opskriften er fra min Arla'App (Karolines køkken) , og jeg fulgte til dels opskriften. Jeg ændrede lidt i melmængden og melsorterne, da der lige skulle en tand mere mel i min dej, end hvad opskriften opgav. I får her opskriften, som jeg fik den bakset sammen her til morgen :) (ja for jeg har jo påskeferie, muhaha)

Opskrift: 18 stk.

2 æg
2 store spsk. honning
50 g. blødt smør
1 dl. kærnemælk
270 g. hvedemel
30 g. sigtemel
½ tsk. salt
1 tsk. kanel
3 tsk. bagepulver
70 g. havregryn
50 g. rosiner
+ æg til pensling

Bland først æg, honning og smør sammen og tilsæt så kørnemælken. Rør det godt sammen, så massen er jævn hele vejen igennem, og tilsæt dernæst de resterende ingredienser. Ælt dejen godt og vend den herefter ud på et meldrysset bord, hvor den rulles ud i ca. 1½ cm tykkelse. Stik nu runde fine dejklatter ud med enten en udstikker eller et glas, ca. 5 cm. i diameter og placer dem herefter på en bageplade beklædt med bagepapir.

Pensl nu dine scones med et sammenpisket æg og bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 10 minutter. De skal krakelere let i toppen og være gyldne i både kant og top. Efter bagning sættes de over på en rist til afkøling. Lad dem ikke køle helt af, da de helt skal nydes en smule lune den første dag, og selvfølgelig med kold smør på :)



Og med en god portion scones i køkkenet, kaffe på kanden og computeren i skødet, så vil jeg begive mig ud i dagens lektie stunt. Godt nok har jeg påskeferie, meeeen da vi skal mødes i gruppen i morgen for lige at få nedlagt endnu et studieprodukt, ja så skal der lige laves lidt forarbejde inden. Heldigvis er jeg sikker på, at det går en kende nemmere med nybagt proviant :)

6 kommentarer:

  1. Der er vist ikke andet for end at de skal prøves! :)
    Har dog lige bagt nogle andre boller til påskemorgenerne, men det skader jo aldrig at have lidt forskellige varianter ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. uuuhm de er også lækre :) specielt med kanel og rosinerne - jeg elsker den kombi :)

      Nej det er altid godt med variationer - især når disse jo er i den lidt søde afdeling :)

      Slet
  2. Med fare for at gentage mig selv, du er styg! Jeg tror altså at jeg må prøve at presse dem ind i skemaet ;) De ser umanerligt lækre ud, og ja smør skal der til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er selv styg - frk. fersken cheesecake!!! BÅÅÅT. :) Jamen det er nemt nok at presse disse basser ind søde Line, for de skal hverken hæve eller noget. De tager ca. 20 min. at lave :)

      Slet
  3. Uhm, de ser lækre ud! :) Tak for opskriften, det må prøves:)

    SvarSlet