onsdag den 18. april 2012

Koldthævede Durumboller

- et perfekt morgenmadsbrød


Og hvad passer mere perfekt ind, end nybagte durumboller fra morgenstunden af? Jeg kan komme på mange ting, meeeen denne er altså en af dem, og da jeg vidste at både Peter og jeg har undervisningsfri idag, så baksede jeg lige en dej sammen igår aftes, inden vi tog hjem til svigermekanikken.

Idag stod der så den dejligste dej og boblede i køleskabet, som var lige til at tage ud, smide på et par bageplader og sætte ind i ovnen - og voila, 15 min. efter var der friskbagte boller.

Opskriften er blot snuppet fra den dejlige Amo bog (fødselsdags versionen), meeeen som den frk. på tværs jeg nu engang er, så blev der selvfølgelige lige lavet en smule ændringer i opskriften. Opskriften som jeg lavede den, er naturligvis den i får her.

25 g. gær
4 dl. koldt vand
3/4 dl. olivenolie
1 spsk. salt
½ spsk. sukker
200 g. durummel
300 g. hvedemel

Rør gær ud i det kolde vand og tilsæt herefter salt, sukker og olie. Kom dernæst durummel og hvedemelet i lidt efter lidt, imens du rører rundt i dejen. Ælt (rør) dejen godt sammen i et par minutter og dæk den da til med husholdningsfilm. Stil den på køl natten over og den er klar næste morgen :)

Næste morgen tages dejen ud af køleskabet og stilles ved stuetemperatur imens ovnen varmes op til 250 grader.

Beklæd to bageplader med bagepapir og fordel dejen på de to plader med en spiseske og lidt vand. Vandet kan hjælpe dig lidt på vej, hvis dejen ikke vil slippe skeen, da den jo skal være ret klistret og en anelse besværlig :) Drys evt. bollerne med lidt durummel

Bag nu bollerne ved 250 grader i ca. 15 min. eller indtil de er gyldenbrune i toppen og får en dejlig sprød kant.  Spis dem lune og gerne med smør på :) Uuuhm.



Som sagt så gjort, men nu må jeg vist også hellere komme videre i programmet. Der skal handles ind, vaskes tøj og støvsuges - og nåeh ja, så skal der også laves lidt mad, for de kære blogger'rockere kigger jo forbi til en bid mad i aften :) HAPS!

6 kommentarer:

  1. Nybagte boller må ubetinget være den bedste morgenmad!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er bare en klassiker hver gang :) Det er en af de få ting, der kan få slev det største sovehjerte til at hoppe ud af fjerene ;)

      Slet
  2. ahhh jeg har bare ikke bagt brød i et par uger nu, og har nærmest abstinenser. Må bare snart bage NOGET. De her fx.. ser dejlige ude

    SvarSlet
    Svar
    1. Nooo, så må du da i sving ;) Specielt når man har abstinenser, for så plejer det at gavne ekstra godt ;)

      Disse basser er ekstremt dejlige og nemme :) Whats not to love? :D

      Slet
  3. Hvor ser de bare lækre ud!
    Dem må jeg helt sikkert prøve at lave i løbet af ugen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også virkelig lækre Sabrina - og nemme :)

      Slet