søndag den 29. april 2012

Pane Puglies

- en italiensk sprød og nem skønhed


For efter at have adopteret den kære Orla og fundet ham et helt harem af skønne duller med krumme, ja så fortsætter vi altså stadig jagten på den helt perfekte skorpe (selvom der altså er nogle ret gode kandidater).

Nå, men som den efterhånden kendte surdejs-dronning Sabina er blevet, så har jeg fået for vane, at prøve alle hendes surdejs-opskrifter. Ganske enkelt fordi at jeg nok ikke har den helt samme portion mod, til lige at springe ud i et nyt og spændende surdejs-eksperiment, og derfor agerer jeg simpelthen bare copycat, ligeså snart hun har afprøvet opskriften og givet gode råd om do's and dont's :)  Smart ikke?


Nå, men opskriften er selvfølgelig at finde inde hos Sabina selv, men hun anbefalede lidt mindre salt i dejen - så som sagt så gjort. Opskriften får i derfor lige herunder, da mine melmængder heller ikke passede helt efter Sabinas, ganske enkelt pga. manglende indhold i poserne :)

Opskrift (2 mellemstore brød)
8 dl. koldt vand
10 g. gær
2 dl. surdej
20 g. salt
300 g. fuldkornsdurummel
600 g. durummel 

Opløs surdej og gær i det kolde vand og tilsæt dernæst salt, fuldkornsdurummel og alm. durummel. Rør hele baduljen godt sammen (ca. 10  min.), gerne med en røremaskine, da det ellers går hen og bliver en anelse hårdt for armene :)

Når dejen er færdigæltet vendes den over i en skål, smurt med olivenolie og dernæst dækket til med husholdningsfilm, hvorefter den puttes koldt og trygt i køleskabet natten over. Dagen efter vendes den ud på et meldrysset bord, hvor den æltes igennem, deles i to lige store dele og herefter formet til to fine brød.

Da jeg helt glemte det med bagestenen, som Sabina gjorde det, ja så blev det altså uden herhjemme :) Jeg har godtnok en fin bagesten, men den havde gemt sig ude i grillen, så da jeg ikke lige stødte på den undervejs, så glemte jeg det fuldstændig. Nå, men det kan altså også sagtens lade sig gøre helt uden bagesten, fandt jeg jo så ud af :)

Varm derfor din ovn op på 250 grader og bag begge brød på en bageplade beklædt med bagepapir. Bag dem i ca. 25 min. eller indtil de har fået en sprød og gylden skorpe, og lyder hule når du banker i bunden af brødet.



Efter bagning køles brødene delvist af på en bagerist, og imens tændes der for kaffemaskinen, skær så en skive af det lune brød, find smørbakken frem og nyd så den første skive i al velbehag :)  

6 kommentarer:

  1. ....men husk at bagepladen også skal være opvarmet til 250 grader.

    SvarSlet
    Svar
    1. det behøver den såmænd ikke være :-) Mit blev perfekt på kold plade :-)

      Slet
  2. Uhhh, det er godt nok nogle lækre brød du har fået bagt på det sidste, synes jeg. Ser vildt lækkert ud :-)

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja jeg er vist gået lidt i brødmode :-) Dette brød er er også virkelig lækkert :-)

      Slet
  3. Det er nu også lidt sløvt med opfindsomheden herhjemme for tiden! Jeg bager bare de samme igen og igen, men nu skal jeg nok lige ta mig sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. haha, kender det udemærket :-) Men jeg vil nu glæde mig til flere lækre brød fra dig med surdej :-)

      Slet