lørdag den 12. maj 2012

Black Blocks Cookies

- med hvid chokolade


Og hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med HARIBOs nye lakrids variant "Balck Blocks", som er en blanding mellem blød, sød og salt lakrids, så er det absolut på tide at få det gjort :) De er hamrende lækre, og kan smovses i uanede mængder, fordi blandingen mellem det søde og det salte bestemt ikke er trættende - lækker kombi :)

Meeeen når man som jeg gjorde det i eftermiddags, havde smovset en hel pose alene, så var det som om, at jeg godt kunne bruge lidt andet sødt at supplere op med.



Og da lysten til at bage meldte sig, ja så vidste jeg, at der med sikkerhed skulle indgå lidt lakrids i opskriften. Og efter at have indtaget den hele pose lakrids, og trangen til noget andet sødt meldte sig mere og mere, så faldt valget altså på lidt cookies, som ikke var alt for almindelige og kedelige.

Derfor fik de et twist, nemlig med lidt hvid chokolade og en god portion "black blocks" i skiver, og opskriften skal I selvfølgelig ikke snydes for ;)

Opskriften giver ca. 20 cookies

75 g. smør
100 g. sukker
50 g. farin
1 æg
150 g. hvedemel
1 tsk. vanillesukker
½ tsk. natron
½ tsk. salt
100 g. hvid chokolade, hakket
180 g. "black blocks" lakridser, skåret i skiver

Bland smør, sukker, farin og æg sammen i en skål, og pisk det godt sammen. Tilsæt hvedemel, vanillesukker, natron og salt og rør godt rundt i massen, til alle ingredienser er ligeligt fordelt. Tilsæt som det sidste det hakkede chokolade og de skivede lakridser.

Hav to bageplader beklædt med bagepapir klar, og plcer herefter med to teskeer, små cookie-doughs toppe på bagepladerne. Der er plads til 9 stk. på hver bageplade. Sørg for, at der er godt mellemrum mellem hver top.

Bag pladerne en ad gangen i ca. 7 min. ved 200 grader. Når alle cookies er færdigbagte, vendes de forsigtigt over på en bagerist, hvor de køler helt af. Vær opmærksom på, at dine cookies vil være en smule bløde, når de tages ud, men jo mere de køler af, jo mere hårde bliver de.


Nyd disse salte og søde cookies med et iskoldt glas mælk til, og mind så dig selv om, hvor skønt det er at være til. Uuuuhm. Jeg håber I nyder jeres weekend, for det gør jeg - og det er i fulde drag :)

8 kommentarer:

  1. Kan du ikke forklare, hvordan man "picer", tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg desværre ikke nej, for i min tekst står der "plcer", hvilket ganske simpelt er ordet "placer", der mangler sit kære og trofaste "a" :D

      Slet
  2. Dem skal jeg da vist forkæle kollegaerne med en dag! Jeg er jo slet ikke kommet med på lakrids-bølgen endnu, men denne opskrift er jo intet andet end nem! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uif, så er det med at komme igang :) Der er nu ikke noget, som slik i kage :) Det er jo dobbelt op på lækkerhed :D

      Slet
  3. For pokker det er svært at holde sig til sin "kur" når du viser to af ynglingstingene... Kage og lakrids så bliver det ikke mere lækkert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ejh det er også ret fejt - det kan jeg godt se! Sorry, sorry, sorry :) Håber du klarer dig igennem kuren alligevel ;)

      Slet
  4. Wauv de er lækre... De er mine "jomfru-cookies" og det er bestemt ikke sidste gang jeg har lavet cookies... Din blog er helt ny for mig, så nu går jeg på jagt efter andre lækre opskrifter... Og indtil videre har jeg set en rigtig flot og inspirerede side!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. HEj Tina - og velkommen til ;) uuuha, det lyder virkelig godt, specialt at du ikke har mistet modet på det ;) SÅDAN!

      Jeg håber du på din vej igennem bloggen, vil stød på endnu flere opskrifter der skal afprøves i dit køkken ;) Tusind tak for roserne :)

      Slet