onsdag den 9. maj 2012

Grovboller i form

- endda i muffinform


Men det er absolut ikke en kage, og nej, du kommer heller ikke i kageform af disse basser, tværtimod. De er nemlig ganske ganske sunde og fiberrige - og nåeh ja, ret lækre hvis du spørger mig :)

Opskriften giver 12 flotte form-boller

50 g. gær
4 dl. lunken vand
2 tsk. salt
2 spsk. natural youghurt
½ dl. olie
1 spsk. maltsirup
2 dl. groft rugmel
1 dl. knækkede hvedekerner
2 dl. havregryn
6 dl. fuldkornsmel af rug
2-3 dl. hvedemel

Rør først gæren ud i det lunkne vand og tilsæt dernæst salt, youghurt, olie og maltsirup. Herefter tilføjes mel, havregryn og kerner lidt efter lidt og dejen æltes godt sammen, til den er glat og smidig. Lad nu dejen hæve et lunt sted under klæde i ca. 30 min.

Når hæveprocessen er slut, rulles dejen ud i en lang pølse og deles så i 12 lige store dele. Dejen formes til boller og presses dernæst ned i en smurt muffinform af alluminium. Lad dejen hæve endnu engang - også denne gang et lunt sted og under klæde, ca. 20 min.

Når bollerne er færdighævede pensles de først med et sammenpisket æg og drysses til slut med blå birkes. Bollerne bages i ca. 15 min. ved 200 grader.



Og disse var, hvad jeg nød til morgenmad i morges. Med en god kop kaffe og en god klat marmelade på toppen og bum - fornyet energi opstod. Nu er jeg derfor klar, til at lægge allersidste hånd på eksamensværket, så jeg kan få printet og gjort klar til afleveringen i morgen :)

8 kommentarer:

  1. Sikke nogle lækkerier du tryller frem hver dag :)

    Sabrina
    www.brineh.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen lækkerier skal der til ;) Vi lever kun én gang ;)

      Slet
  2. De ser vildt lækre ud! Har lige læst om Lines æggesalat, tror de to ting vil være en skøn combo! Jeg må da fluks tjekke om jeg har ingredienser til bollerne i skabet! Kender ikke maltsirup, men mon ikke man kan bruge honning eller en anden sirup i stedet for?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, den læste jeg også om, og blev også ret hurtig enig med mig selv om, at de ville være et ret godt makkerpar ;)

      Hvis du ikke har alle ingredienserne kan du jo altid inprovisere med det du nu engang har på lager :) dejen er heldigvis ikke så krævende på det område ;)

      Du kan sagtens bruge alm. sirup eller honning, men maltsirup er i modsætning til alm. sirup og honning mere "bittert" og lidt røget og er derfor ikke ligeså sødt. Du kan også helt undlade det, hvis du ikke lige føler for sirup idag :)

      Slet
  3. Nuij - de ser vældig rare ud! Sjov udformning - skønt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm det er de også. Haha - yep, det er lidt anderledes, hvilket også gør dem en anelse specielle at spise og skære over :) LID KAVT, men skægt :D

      Slet
  4. Du er da vildt produktiv om morgenen! :D Lækkert nok!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps :) det er oftest der jeg er mest produktiv, fordi jeg ganske enkelt ikke kan falde i søvn igen, hvis jeg først er vågen. Så kan man jo ligeså godt stå op og være aktiv ;)

      Slet