søndag den 27. maj 2012

Grove speltbrød

- en sund og fiberrig ven til madpakken


For efter mange morgener med flydende føde grundet varmen, så fik jeg pludselig en ustyrlig lyst, tila t bage et godt brød til madpakker og frokost. Det blev til en portion af disse grove speltbasser, som er fundet via. Arlas opskrifts App.

Mængderne i opskriften er ret store, og jeg overvejede flere gange, om jeg skulle halvere portionen, men blev til sidst enig med mig selv om, at fryseren godt kunne bruge lidt selskab. Jeg fulgte derfor opskriftens mængder til punkt og prikke, men udskiftede kvark med natural yoghurt. I får selvfølgelig opskriften, som jeg lavede den, herunder.

50 g. smør, smeltet
50 g. gær
3/4 l. mælk
1 spsk. groft salt
250 g. natural yoghurt (ca. 3 dl.)
500 g. rugmel
800 g. groft speltmel

Smelt smør og bland det herefter med mælken, hvori gæren opløses. Tilsæt salt, yoghurt og alt rugmelet. Bland alle ingredienserne sammen, før speltmelet tilføjes lidt efter lidt, indtil dejen er jævn og en anelse klistret.

Vend dejen ud på et meldrysset bord og ælt dejen godt igennem, inden den sættes til hævning under klæde et lunt sted i 1 time.  Når dejen er hævet færdig vendes den endnu en gang ud på et meldrysset bord, hvor den rulles ud i et rektangel, ca. 30x40 cm. og placeres på en bageplade beklædt med bagepapir. Der skæres nu dybe snit i hele dejpladen, så du ender med at have 15 brød.

Brødene hæver endnu en gang 1 time under klæde og bages herefter ved 200 grader i ca. 30-35 minutter.



Når brødene er færdigbagte stilles de til afkøling på en bagerist, hvorefter de brækkes over i de dybe snit, som blev lavet inden bagningen.

Brødene er fryseegnet og har den perfekte størrelse til en madpakke-sandwich. Man kan evt. vælge at tilføje lidt kerner af den ene eller anden art, så brødene får lidt mere bid og smag.

8 kommentarer:

  1. Mums de ser gode ud! Er skønt med lidt ny inspiration til madpakken :)

    SvarSlet
    Svar
    1. de er også bare død lækre :) og samtidig grove og fiberrige. Det er altid skønnest, at indtage en frokost/madpakke, når man ved man kan gøre det på en velsmagende og sund måde :)

      Slet
  2. De ser gode og grove ud:) Jeg trænger også til at få bagt noget igen, men jeg har ikke orket pga. varme og sygdom..

    SvarSlet
    Svar
    1. og det er lige hvad de er - grove og gode. jamen jeg var også gået lidt i stå med bagningen. Heldigvis ikke pga. sygdom, men ganske enkelt fordi, der ikke er megen appetit at finde hos mig i denne varme. Godt du er ved at være ovenpå igen søde <3

      Slet
  3. Det virker lige som den opskrift jeg har ledt efter! :) Hvor mange bliver der af denne portion?

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay, jeg så det lige selv - havde overset der stod 15 :P

      Slet
    2. Dejligt du fandt frem til den så Charlotte ;)

      Slet