mandag den 7. maj 2012

Havreknuder

- i form af lækre brød


Det er godtnok ved at være lidt tid siden jeg lavede dem, men i en skøn og tiltrængt kaffepause fra opgaveskrivningen, så faldt jeg lige over billederne, og tænkte at I da ikke skulle snydes for denne opskrift, for disse barylere er egentlig bare en omgang brød fra en alm. hvededej tilsat lidt havregryn, men gude skønne er de nu alligevel :)

I kender det sikkert godt - man har en helt bestemt yndlingsopskrift, som man bare ikke kan lade være at lave i ny og næ, men alligevel gider man heller ikke spise det samme brød igen og igen. Derfor er det jo så smart, at man altid kan finde sig en yndlings basisdej og så ændre den i det uendelige.

Det er det der er gjort her - eller ikke helt i det uendelige, for den kan sagtens ændres meget mere, men i hvert fald blev en stor del af hvedemelet udskiftet med lidt havregryn.
Opskrift til ca. 10 havreknuder

50 g. gær
2 dl. mælk
2 dl. lunken vand
2 tsk. salt
2 tsk. sukker
½ dl. olie
4 dl. havregryn
ca. 500 g. hvedemel

Rør gæren ud i både vand og mælk og tilsæt dernæst sukker, salt og olie. Fordel det hele godt, og tilsæt så havregryn og hvedemel. Hvis dejen stadig er for klæbrig efter 500 g. hvedemel, tilsæt da lidt ekstra og ælt dejen godt igennem.

Stil dejen til hævning et lunt sted og under klæde i ca. 30 min. hvorefter den deles ud i ca. 15 lige store dele. Hver del rulles ud til en pølse, som formes til en knude. Dette gøres ved ganske enkelt at binde en knude på pølsen og til slut hæfte den ene ende op over knuden og den anden ende ind under knuden.

Når knuderne er lavet stilles de til hævning på to beklædte bageplader i ca. 30 min. yderligere. Herefter pensles de med et sammenpisket æg og bages så ved 200 grader i ca. 15 min.


Og jeg kan lige fortælle jer, at de er som skabt til madpakken. Størrelsen passer perfekt og formen er eminent til at fylde op med lækkert pålæg og grønt.

8 kommentarer:

  1. MMm det kunne jeg godt dyrke lige nu. Med koldt smør og hjemmelavet rabarbermarmelade!

    SvarSlet
    Svar
    1. Orrrhk ja - især da den med det hjemmelavede rabarbermarmelade :) YUM!

      Slet
  2. Kristine, tror du de kunne laves med surdej? De ser bare max lækre ud :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuf ja, det tror jeg sagtens du kan agnethe :) Brug 10 g. gær og så måske 2 eller 3 dl. surdej, så tror jeg den er der :) Jeg ville da give den et forsøg, og sikke da en god idé altsåååå :) UHM!

      Slet
    2. Tak for tippet, det skal HELT klart afprøves til weekenden, hvor der kommer familiebesøg - skal nok lige fortælle hvordan det går!

      Slet
    3. Perfekt :-) og tak, det glæder jeg mig til at høre :-)

      Slet
  3. Super gode er de!!! De skal bages igen igen! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det skønt, at du også kan lide dem ;) Herhjemme er de også gået som varmt brød lige siden ;)

      Slet