fredag den 11. maj 2012

Tomatbrød

- med tomatpure og ketchup


For jeg må indrømme, at jeg blev ret fan af Sabinas små tomatbrød, som hun havde taget med hjem til Line igår. Jeg måtte simpelthen bare prøve noget i stil med det, så jeg fik tidligere idag slået dette skønne brød op.

Opskriften giver 2 store brød

50 g. gær
4 dl. lunken vand
1 dl. olie
1 tsk. salt
1 dl. ketchup (vi bruger altid Beauvais den stærke)
1 dl. tomatpure (her bruger vi også Beauvais - den på tube)
1 dl. hvedekerner (blødt op i vand)
3 dl. havregryn
8-10 dl. hvedemel

Smuldr gæren ned i skålen og tilsæt vandet. Rør gæren godt ud heri og tilsæt så olie, salt, ketchup og tomatpure. Mix det hele godt sammen og tilsæt dernæst hvedekernerne (som lige er kogt op i lidt vand), havregryn og melet.

Bliv ved med at tilsætte mel, indtil dejen er fast og blød, men stadig en smule klistret. Den må ikke være for bastant.

Når dejen er æltet godt sammen, sættes den til side under klæde, hvor den hæver i en god time. Dejen deles herefter i to, hvorefter begge del formes til to store brød på et meldrysset bord (du kan også lave dejen til boller).

Begge brød placeres på en bageplade beklædt med bagepapir og hæver nu igen under klæde i ca. 45 min. Til sidst bages brødet så ved 200 grader i ca. 35 min. eller indtil brødet lyder hult, når du banker i bunden af det.


Spis brødet til en god salat eller suppe, evt. med lidt hvidløgssmør på. Du kan selvfølgelig også bruge det til morgenmaden, frokosten eller madpakken - Peter har i hvert fald smagt på det, og har sagt god for, at både smør og leverpostej går super der på :)

Rigtig god weekend :)

7 kommentarer:

  1. MUMS! Jeg sværger jeg kunne dufte brødet da jeg scrollede ned over siden! XD

    SvarSlet
    Svar
    1. UUuhm - og det samme kunne Peter da han kom hjem ;) HAps, og de første skiver var hurtigt væk ;)

      Slet
  2. Svar
    1. uuuf, det er også virkelig lækkert ;) Du må bestemt afprøve det.

      Slet
  3. Den opskrift må jeg prøve.. det ser godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er og så virkelig virkelig lækkert :) Lidt krydret, men stadig ikke så krydret, at det ikke kan spises med pålæg på :)

      Slet
  4. Hvor stor en forskel gør hvedekernerne? Kan jeg undvære dem eller bruge nogle andre kerner som f.eks. solsikke?
    Jeg er nemlig ikke helt fan af hvedekerner;-)

    SvarSlet