onsdag den 13. juni 2012

English Scones

- til en helt alm. onsdag morgen


Og det er simpelthen så nemt, hurtigt og måske en smule usundt, men hva faaaen - der skal godt med energi til i denne nervepirrende og meget trættende eksamensperiode, hvor den står på læsning fra morgen til aften. Pyyyh.

Og af selv samme grund gik jeg i køkkenet i morges, for jeg skulle have lavetmig noget lækkert, som jeg kan gå og nippe lidt af i løbet af dagen. Det endte derfor ud i disse scones, for dem har jeg haft lyst til i en rum tid nu efterhånden. Opskriften er med inspiration herfra, men med en smule ændringer.
Opskrift til 12 små scones

190 g. hvedemel
½ tsk. salt
4 tsk. bagepulver
2 spsk. smør
1,5 dl. mælk

Bland først mel, salt og bagepulver sammen, og kom til sidst margarinen og mælken i. Saml blot dejen sammen, og sørg for ikke at ælte alt for meget i den.

Rul den ud på bordet med hænderne, stik runde scones ud med en rund udstikker (eller en kop/glas), placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir og pensl dem så med et sammenpisket æg. Bag basserne ved 220 g. i ca. 5 min. eller indtil de er gyldne i toppen.




Note: disse scones er som en rigtig scone for mig :) smørrige, bløde, faste og bare lækre :) Denne udgave er en smule salt, og smager derfor bedst med en god klat marmelade eller lemon curd. Indtil nu er det i hvert fald min favortiopskrift på scones, og det siger ikke så lidt ;)

Jeg har ikke prøvet at eksperimentere med denne opskrift, men jeg er næsten sikker på, at du kan gøre lige hvad du vil med den. Udskifte lidt af melet med speltmel eller grahamsmel?, komme lidt chokoladde i?, eller tilsætte hakkkede nødder, figner, dadler, rosiner, kardemomme eller kanel? Mulighederne er mange, hvis blot man tænker ud af boksen ;)

Det gjorde jeg ikke idag, for mit hovede kan ikke rumme andet end eksamen og eksamensstof lige pt. så det blev bare den helt klassiske og plain version. Lige hvad jeg trængte til :)

8 kommentarer:

  1. Lækkert :) er de som rigtige scones, halvhårde, faste og lækre? :D
    Synes det er svært at lave rigtig gode scones - men måske disse er perfekte?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er som rigtige scones i min verden - "smøragtige, bløde, men faste og lækre" :) UHM! Det er de bedste scones jeg hidtil har lavet, og nok også det tætteste jeg har været på en "rigtig" scone :)

      Slet
  2. Ihh dine scones ser mere mere luftige ud end mine... nu brugte jeg også kærnemælk i mine, så mon ik det har noget at sige... Dine ser altså MAX lækre ud :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det tror jeg bestemt det har, for jeg har også engang afprøvet en opskrift med kærnemælk i, og de faldt nemlig mere sammen og "hævede" slet ikke så meget som dem her. Denne opskrift er fra og med idag min yndling indtil nu ;)

      Og tak :) De smagte også virkelig dejligt :)

      Slet
  3. Wow de ser fine ud og fine høje! Jeg elsker scones og plejer at lave mini sandwich samtidigt, hvis det til a little english tøse tea gathering :-) det er hyggeligt. Dejlig billeder, held og lykke med eksamen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og ja - de er blevet HELT perfekte efter min mening. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg bruger denne opskrift :) Jeg har aldrig afholdt tea-prty før, men det tror jeg snart jeg må have gjort ;)

      Tak for det. Der er lidt tid til endnu godtnok, meeeen jeg føler mig nu stadig en smule presset på læsefronten, og nervøsitetsfronten :D haha

      Slet
  4. Jeg prøvede at bage dem her til aften, men jeg synes desværre de smager for meget af mel og bagepulver.. Så det bliver desværre ikke nogle jeg laver fremover.. :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv for pokker :( Det var da træls, for sådan blev mine slet ikke? Peter spiste dem faktisk helst helt uden noget på, hvorimod jeg helst spiser scones med enten marmelade eller lemon curd på, men det er selvfølgelig smag og behag. Endnu en gang øv for, at de ikke virkede for dine smagsløg :(

      Slet