torsdag den 5. juli 2012

Firebrød

- det ultimative dovenskabsbrød


Som er hurtigt at lave, men som bestemt ikke er til den sunde side, tværtimod :) På mange måder minder firebrød meget om scones, da både dejens konsistens og brødet smag er meget "smør-ish", hvilket selvfølgelig udspiller sig af, at der er riiiigeligt med smør i :)

Opskriften er nappet fra Arla.dk, men efter at hav fulgt opskriften opdagede jeg hurtigt, at der skulle lidt mere mel til. Jeg brugte desuden også natural yoghurt istedet fr ylette, og netop derfor får i herunder, opskriften som jeg endte op med.

100 g. smør
60 g. sukker
1 æg
2 dl. natural yoghurt
350 g. mel
3 tsk. bagepulver

Rør sukker og smør godt sammen og tilsæt dernæst æg og yoghurt. Rør det hele sammen til en jøvn masse, og kom som det sidste mel og bagepulver i. Ælt dejen godt igennem, først i skålen, dernæst på et meldrysset bord, og del så dejen i 5 lige store dele.

Hver del rulles ud til en ca. 15 cm. (i diameter) cirkel og placeres dernæst på en bageplade beklædt med bagepapir. Der snittes et kryds i alle fem brød og de pensles så med et sammenpisket æg. Brødene bages i ca. 15 min. ved 200 grader.








Når brødene er færdige stilles de til afkøling på en bagerist. Herefter brækkes brødene fra hinanden i krydset og nydes med både salt og sødt pålæg.

Note: som nævnt øverst i indlægget, så minder brødet på mange måder om engelske scones, også alligevel ikke. Disse brød er mere "bløde" og svampede end scones, som godt kan have en tendes til, at blive en smule smuldrende. Disse brød indeholder ikke salt, men egener sig stadig rigtig fint til både salt og sødt pålæg, hvorimod scones efter min mening bedst nydes med de lidt sødere sager ovenpå. Alt i alt et lækkert, nemt og hurtigt brød, som passer perfekt til både morgen, middag og eftermiddagskaffen eller teen :)

4 kommentarer:

  1. Guffe guffe guffe altså! Lækre sager at komme herind til :D

    SvarSlet
  2. Ihh - dem havde jeg helt glemt... Jeg har den gamle kogebog fra Karolines køkken og jeg har bagt disse rigtig mange gange igennem årene.
    De er så lækre :-)
    Tak for at bringe dem til live igen... jeg må igang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt :) Dejligt jeg kunne hjælpe dig på de tanker igen ;) For ja, de er nemlig ganske fantastiske og nemme :) UHM!

      Slet