lørdag den 14. juli 2012

Squashbrød m. persille

- et lækkert og luftigt brød


Og så blev min første fridag dælme skudt igang :) I går aftes ringede brormand nemlig, for at høre om vi skulle købe fars fødselsdagsgave sammen, og da Peter skulle køres til Løkken koncert, ja så var jeg jo alene hjemme, og tog derfor hurtigt imod det gode tilbud :) Vi gik næstne hele byen tynd og sluttede derfor af med en god gang café hygge :)

Da jeg var hjemme igen, blev et brød bakset sammen, sat til hævning og derefter smidt i ovnen - og det blev jo naturligvis til denne herlighed. OPskriften er lavet med inspiration fra Arla, men en smule ændringer sneg sig ind undervejs. Opskriften som jeg lavede den, kommer herunder.

Giver 2 store brød
½ dl. olie
2 dl. mælk
2 dl. vand
1 dl. natural yoghurt
50 g. gær
2 ½ tsk. groft salt
2 tsk. sukker
300 g. groftrevet squash (ca. 1 squash)
1 dl. hakket frisk persille
ca. 1 kg. hvedemel

Bland olie, mælk og vand og rør gæren ud heri. Tilsæt dernæst yoghurt, salt og sukker - rør rundt og bland så det revne squash, det hakkede persille og hvedemelet i. Ælt dejen godt igennem, og tilføj gerne mere mel, hvis dette bliver nødvendigt.

Dump dejen tilbage i en meldrysset skål, placer et klæde over og lad dejen hæve et lunt sted i en god times tid. Når dejen har hævet færdig vendes den ud på et meldrysset bord, deles i to og formes til to store brød. Du kan lave brødet rundt, i form eller bare aflangt og rustikt som dette. Dejen kan også med fordel formes til små brød eller boller.

Placer de to brød på hver sin bageplade beklædt med bagepapir og drys med lidt mel, som gnides let ind i de små rustikke rille og sprækker der er i brødet. Tænd ovnen på 200 grader og lad brødet hæve yderligere imens ovnen varmes op. Bag brødet i ca. 20-25 min. eller indtil det er sprødt og gyldent på toppen, og giver en hul lyd, når der bankes i bunden af det.






Note: et let og luftigt brød med sprød skorpe og et blødt og saftigt indre. Brødet kan fint anvendes til både morgenmad, brunch og frokost og passer godt sammen med salt pålæg. Jeg kan dog tilføje, at nutella også går riiimelig godt til sådan en lun skive - selvfølgelig sammen med en rygende varm kop kaffe ;)

8 kommentarer:

  1. WAUW, virkeligt smukke billeder søde!

    SvarSlet
  2. Årh hvor ser det lækkert ud, som taget ud fra et fransk landkøkken :-) skønt, elsker squash i brød og kager.ha en super weekend og tak for opskriften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også et super lækkert brød, og jeg undrer mig stadig over, hvorfor jeg ikke har lavet brød med squash før nu :) Uhm. Jeg har også endnu en squash til at ligge, så den ender helt sikkert i en kage ;)

      God weekend, og velbekom ;)

      Slet
  3. Mmm, squash er bare så lækkert i både brød og kager.. Det giver masser af fugtighed ligesom gulerødder, giver fine grønne pletter, og så smager det jo bare himmelsk :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det giver nemlig en masse fugt, så man ender op med lækre svampede brød og kager - lige noget for mig ,)

      Slet
  4. Nutella og persille!? Det må vist være en nordjysk specialitet :-D
    Meget smukt brød!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahahaha, what to do, når man har nutella crave, og kun lige har det her brød i huset ;) Jeg kunne selvfølgelig bare have spist det med ske, meeeeen ;)

      Slet