mandag den 20. august 2012

Banan Cookies m. chokolade

- lidt havre og en god omgang mandler


Ja for selvom den sunde mad og en hel del motion hersker over det lille hjem lige pt., så skal der jo stadig lidt sødt til - det kan man altså ikke undgå helt. Jeg kan i hvert fald ikke, og da bananer ikke lige er frugten man har lyst til, når vejret er så lunt og lækkert som det er disse dage, ja så måtte de jo bruges på anden vis.

Det blev derfor til en portion af disse lækre svende, som er yderst anbefalelsesværdige. Jeg var dog lidt skeptisk efter at have rørt dejen sammen, men den holdning blev hurtigt gjort til skamme :) Jeg kan afsløre at dette skift allerede skete, da de kære cookies havde være kort tid i ovnen, og duften af banan, chokolade og lune mandler langsomt begyndte at sprede sig i lejligheden - ja faktisk helt ud på altanen, hvor jeg sad i mellemtiden :)

Well, opskriften skal I naurligvis have, og jeg skal hurtigt indrømme, at den er lavet ud fra egen frie og vilde fantasi, men det gør dem altså ikke dårligere ;)

Opskriften giver ca. 28 cookies

150 g. rugmel
75 g. havregryn
150 g. blødt smør
100 g. sukker
100 g. farin
1 stort æg
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
150 g. chokolade, hakket
80 g. mandler, hakket
2 modne bananer, most

Bland først mel, bagepulver, havregryn og salt sammen i en skål og stil til side. Bland herefter i en anden skål smør, æg, sukker og farin sammen. Vend de to blandinger sammen og tilsæt så de moste bananer, chokolade og de hakkede mandler.

Rør hele dejen jævn og placer så, med en teske, dejen i runde klatter på beklædte bageplader. Bag de lækre basser ved 200 grader i ca. 10 min. De er færdige når kanten er gyldenbrun. Vær opmærksom på, at disse cookies ikke bliver så sprøde som almindelige cookies, men nærmere får en kage-agtig konsistens.

Tag dine cookies af bagepladerne og flyt dem over på en rist, hvor de køler af. Nyd et par imens de er lune og chokoladen stadig er blød og lækker indeni. Gerne med et glass iskoldt mælk til - naturligvis på altanen i det gode vejr ;)







Note: en lækker blød og svampet cookie, som nærmere burde betegnes under kategorien "kage", da de har konsistens som en. De er dejlig bløde, og altså ikke spor sprøde, som en cookie normalt er det. Dette gør dem bestemt ikke mindre lækre - for jeg elsker bløde kager og cookies, især når de både indeholder chokolade og banan. Yep - det er i hvert fald ikke sidste gang disse basser kreeres, for kombinationen mellem banan, havregryn, chokolade og mandler, den er altså ikke til at kimse ad ;)

Yummi. Et glas iskoldt mælk til og du er sat til vægs :) Er tilmed gode at have med på farten, da de indeholder en hel del "gode" sager til lige at få energiniveauet lidt op, evt. til de sidste timer på job, som gerne skal gå mere eller mindre smertefrit :)

6 kommentarer:

  1. Muuuums hvor ser de lækre ud altså!! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også faaaantalastiske lækre :) Specielt sammen med en god kop kaffe - lige som jeg elsker det. :)

      Slet
  2. "duften af banan, chokolade og lune mandler langsomt begyndte at sprede sig i lejligheden" - jeg er virkelig, virkelig solgt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha; SÅDAN! Og det var altså sådan det var. TOTAL LÆKKERT inden, og ENDNU MERE LÆKKERT da de var færdigbagte :)

      Slet
  3. Tiden flyver bare afsted, men hvor er det skønt at læse din blog igen med masser af god inspiration, og de her skal jeg da bestemt prøve en dag :) Mit nye komfur er endelig kommet, så nu mangler jeg bare at få det sat til - og så stiger indlæggene på min blog forhåbentlig også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre fra dig igen :) Og selvom der er travlt og tiden flyver afsted, så er det godt vi kan catche lidt på på hinandens blogs :) Når du engang får tid ogkomfuret er sat til, så skal du så absolut lave disse :) De er henrivende ;)

      Slet