fredag den 3. august 2012

Klidstykker

- med fuldkornsmel af vårhvede


Nemlig den skønne melsort fra Amo - Vinjett, som jeg for noget tid siden fik tilsendt. Jeg har dog brugt det meste af de skønne melsorter, men en lille rest var der heldigvis tilbage, så disse skønn stykker kunne blive til :)

Opskrift til ca. 16-18 klidstykker

50 g. gær
4 dl. lunken vand
3 tsk. salt
3 tsk. sukker
2 spsk. olie
400 g. fulkornsmel af vårhvede
300 g. hvedeklid

Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt dernæst salt, sukker og olie. Kom først alt hvedeklid i og tilsæt dernæst fuldkornsmelet lidt efter lidt. Sørg for hele tiden at ælte dejen godt igennem undervejs. Det optimale vil være at lave dejen i en røremaskine - håndkraft kan dog også bruges ;)

Når dejen er gennemæltet stilles den til hævning under klæde i ca. 1 time. Når det er hævet til lidt under dobbeltstørrelse, vend da dejen ud på et meldrysset bord og mæt dejen med det, så den ikke klistrer fast til bordet. Find kagerullen frem og rul dejen ud til et ca. 1 cm. høj rektangel og skær ud i 16-18 lige store squares.

Placer hvert stykke på to bageplader beklædt med bagepapir og lad dem hæve endnu en gang under klæde. Denne gang i ca. 20 min. Efter sidst hævning bages stykkerne ved 200 grader i ca. 10 min.

* jeg penslede ikke stykkerne, da det slet ikke er nødvendigt, og så synes jeg bare, at stykkerne er så flotte og lækre, når de får lov at beholde det rustikke look.







Note: et sprødt og fiberrigt klidstykke, som egner sig særdeles godt til madpakken og frokosten. De kan også sagtens nydes som et lidt sundere morgenbrød med en god skive ost og en klat hjemmelavet marmelade på toppen :)

16 kommentarer:

  1. Hvor er de fine! Lyder meget lækker med en skive ost og hjemmelavet marmelade ;) Super flotte billeder også! Hav en dejlig dag
    /Laura

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaaak :) Ja ikke? Altså ost og hjemmelavet marmelade er jo altid lækkert på en nybagt skive brød ;) Det blev abssolut ikke dårligere af at kommer herpå ;)

      God weekend :)

      Slet
  2. Jeg vil også rose dine billeder. Rustikke og det passer godt til dine grove klidstykker :)
    Også en meget lækker opskrift...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for det :) Du skulle prøve dem - de er mindst ligeså lækre som de ser ud ;)

      Slet
  3. er magasinet værdigt de billeder - Vivian

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuhj altså! TAK Vivian :) Så må vi håbe, at jeg kan fortsætte i den dur ;)

      Slet
  4. Lækre billeder Kristine :D Ja og tak for opskriften - den lyder jo også bare yummy! Ser virkelig rigtig proff ud det hele - var det lærer du skulle være? Hmmm har du ikke lyst til at tage det op til overvejelse igen og måske tænke fotograf??? :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak Agnethe :) og velbekom da ;) Hehe ja det er lærer jeg skal være, og nej - jeg dropper det ikke ;) Jeg kunne dog godt finde på, hvis det viser sig, at der ikk er job at få når jeg er uddannet, at uddanne mig til fotograf. Noget skal man jo give sig til, ikke? :)

      Slet
    2. Nemlig! og du er jo stadig ung og har hele livet foran dig, så hvad betyder ekstra 4(?) års uddannelse ;) Ej synes seriøst du styre det der kamera for vildt :D

      Slet
    3. Haha, ja det er godtnok lige 4 år oveni en anden 4 års uddannelse (folkeskolelærer), men hallo, hvis arbejdsmarkedet ikke vil som jeg, så ender det nok sådan ;) Haha. Men lad os lige bede til,, at jeg får job ret hurtigt som lærer, for det er nu engang det jeg helst vil ;) Det andet er bare på hobbyplan, og jeg nyder det :) OG TAK! Sikke en masse søde ord Agnethe :)

      Slet
  5. Jeg er enig - holder også meget af det rustikke look :-)
    Og nu får jeg lyst til at bage brød... argh :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak :) jeg synes også det er ret fint. Enkelt og rustikt :) Haha, 1, 2, 3 go baking :) MED surmælksprodukter :D

      Slet
  6. Kan slet ikke få dejen til at optage 400 g. hvedemel efter de 300 g. klid er rørt i! Synes også 700 g. klid/mel til 4 dl vand lyder af meget?
    Ser ellers fantastiske ud på dine billeder :-)

    Mvh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm, det lyder godnok underligt, for melet er nøje afvejet da jeg kreerede stykkerne. Ævs!!! Måske det kan være fordi, at du bruger alm. hvedemel og ikke fuldkornsmel af vårhvede? Ved ikke om det kunne være problemet, men håber at du fik nogle spiselige stykker ud af dejen alligevel :)

      Slet
  7. Tak for dit svar! Jeg brugte skam også Vinjett vårhvede, men den eneste, der spiser stykkerne med velbehag er min hund :-)
    Men jeg er glad for at have fundet din dejlige side her med de smukke, meget æstetiske billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmf, det var da træls, men mest surt at de ikke blev ligeså lækre som dem jeg fik lavet, for de var altså en ren succes :) Dejligt du har fundet frem til siden med glæde :) Skønt at kunne give opskrifter og inspirationen videre :)

      Slet