torsdag den 23. august 2012

Papaya Kager

- med knasende ydre og blødt indre
 
 
Så der er lidt cookie over den, men alligevel ikke helt. Ja faktisk er de lidt ligesom de granatæble cookies, som jeg kreerede for noget tid siden. Denne gang er de sprøde og knasende granatæblekerner blot skiftet ud med en sød og blød papaya, også har jeg denne gang tilføjet lidt havregryn til dejen også. På den måde får de også lige mere bid, da den søde og bløde papaya godt kunne have tendens til, at gøre kagerne lidt blødere, end de i forvejen var. 
 
Opskriften skal I naturligvis have, så den kommer her, for de er altså ret lækre. Du kan naturligvis komme mere elle rmindre papaya i, eller du kan udskifte den med en helt anden frugt. Det er helt op til dig ;)
 
Opskriften giver mellem 15-20 små kager/cookies
 
2 æg
75 g. blødt smør
100 g. sukker
100 g. havregryn
100 g. hvedemel
½ tsk. bagepulver
½ tsk. salt
+ kornene fra en vanillestang (alternativt 1 tsk. vanillesukker)
+ ½ papaya
 
Pisk æg, sukker og vanille sammen og tilsæt dernæst fedtstof, havregryn, hvedemel, bagepulver og salt. Rør hele massen sammen til en lind dej og tilsæt til sidst den udskårne halve papaya. Sørg for at skære den ud i tilpas små stykker, så de passser til størrelsen på de små petitte kager :)
 
Placer med en teske dejen på en beklædt bageplade og bag kagerne ved 200 grader i ca. 10 min.  Hold øje med dem, da de hurtigt tager fart og farve. De er færdige når de er gyldne i kanten, og faste i midten.
 
Når de er færdige vendes de oover på en rist, hvor de køler helt af, inden de kommes i en lufttæt beholder. Her bor de små basser, indtil de skal nydes til en god kop kaffe eller the :)
 





 
Note: en lækker og nem eftermiddagstreat, som er hurtig at bakse sammen, hvis man skulle få uventet besøg. Samtidig er de gode ift. variations-mulighederne, da du mere elle rmindre kan komme det i, som du har på lager. Det kan evt. være en omgang frugt - æbler, pærer, banan, papaya, granatæblekerner mm. Du kan også fint lave dem helt uden frugt, tilsætte lidt kakao, eller en omgang hakkede nødder og/eller chokolade.
 
Som sagt - brug hvad du har på lager, og følg ellers blot grundopskriften. Jeg forestiller mig også, at en omgang marcipan ville være ekstremt lækkert i dem :) Uhm. Slip fantasien løs og eksperimenter lidt med de remedier du har :)

4 kommentarer:

  1. Super flotte billeder som altid :-)

    Glæder mig til at få den prøvet af.
    Og takker for super skøn inspiration.
    Dejligt at du gider dele dine super skønne opskrifter med os andre ;-)

    Hilsen
    Bente fra Falster ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak søde Bente :)

      Velbekom - det manglede bare. Jeg elsker at dele ud af min erfaring og mine opskrifter, så det er kun endnu mere skønt, når det også glæder folket derude :)

      Slet
  2. Uhmmenummenum!

    Jeg kunne lige forestille mig at sætte tænderne i de små lækkerbidskener og nyde hver eneste bid! For mig er en cookie helt rigtig når den er lidt sprød i kanterne og ellers blød og chewy i midten!

    Havde jeg en papaya, så ville jeg bevæge mig ud i køkkenet og bikse dem sammen - lige NU!

    - Maj :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhhm ja - de er også ret gode finger-lune :) HAPS! haha. Bare for dem der ikke kan vente til, at de køler helt af (incl. mig selv).

      Jeps, sådan ser jeg også helst en cookie, og det kan man snildt sige om dem her, så du vil elske dem Maj :)

      Ja, og det er bare ikke liige hver dag, at man ligger inde med en papaya, vel? Jeg gør i hvert fald ikke, men hvis du gør - så er denne opskrift en sikker vinder ;) Du kan dog også smide noget andet lækkert frugt i, hvis du ikke gider købe en papaya, kun til dette formål :)

      God weekend

      Slet