torsdag den 13. september 2012

Hindbærroulade

- sød og frisk på én og samme tid


Og så passer den jo mere end perfekt, til en 23 årig kageglad'piges fødselsdag - ikke? Det var i hvert fald min vurdering, specielt når man (læs: jeg) var så heldig, at have alle mine dejlige tøser samlet herhjemme igår, kun for at fejre én enkelt person - nemlig miiiig  :)

Kagen blev kreeret, og det var en ren succes - og det endda på trods af, at dette rent faktisk var mit første forsøg ud i roulade-kunsten. Det gik så nemt, så her får i naturligvis opskriften :)

Opskrift til én stor roulade (til ca. 10 pers.)

Kagen:
4 æg
150 g. sukker
60 g. mel
60 g. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver

Creme/fyld:
2 dl. fløde
2 dl. creme fraiche
½ vaniljestang
3 spsk. flormelis
+ 1 stor håndfuld hindbær (friske eller frosne)

Pisk æg og sukker sammen til en luftig masse (ca. 5 min. med elpisker). Sigt bagepulver, mel og kartoffelmel sammen og vend det over i æggemassen. Vend nu forsigtigt blandingen sammen til den bliver jævn og glat, og gør så en bageplade klar med bagepapir. Hæld så dejen over på den beklædte bageplade og spred den godt ud, så den dækker hele pladen.

Bag "kagen" ved 200 grader (over/under varme) i 5 min. Når den er færdig drysses overfladen med sukker, og en anden bageplade beklædes med et stykke bagepapir. Denne plade placeres så ovenpå den færdigbagte kage og begge plader vendes så rundt på samme tid, så kagen flyttes fra den ene og varme plade til den "nye" og kolde plade. Her skal kagen køle af og imens dette sker, dækkes kagen til med et fugtigt viskestykke, så bagepapiret nemmere slipper kagen, når den er helt afkølet.

Imens kagen afkøler, så laves fyldet klar. Dette gøres nemt og hurtigt ved, at piske fløden stiv, tilsætte flormelis, kornene fra vaniljestangen og creme fraiche, hvorefter det hele røres godt sammen. I min creme valgte jeg at tilsætte hindbær, som var drysset med lidt sukker, inden de blev drysset udover cremen. Her kan du naturligvis vælge at gøre det samme, eller vælge en anden slags frugt at komme i.

Når kagen er afkølet og det fugtige viskestykke har blødgjort bagepapiret, så trækkes bagepapiret ganske forsigtigt af, så kagen ikke går i stykker og revner.

Herefter skal fyldet smøres ud over kagen og hindbærrene skal drysses ud over. Til sidst rulles rouladen sammen og stilles derefter på køl i et par timer inden servering. Rouladen kan med fordel drysses med flormelis, det ser både smukt ud, men smager også skøøønt :)










Note: en skøn og frisk kage, som passer perfekt til sensommeren og dens sidste varme stråler. Det er jo med at få nydt de sidste sommerbær, mens tiden er til det. Heldigvis kan denne roulade også fint laves med frosne bær i alskens varianter, og du kan naturligvis også undlade dem helt, hvis du ikke er til den slags :)

En ting er i hvert fald sikkert, og det er, at det bestemt ikke er sidste gang jeg skal hygge mig med roulader. Det er en skøn og nem måde at kreere en fin og lækker kage på - og nåeh ja, så kan den jo varieres ud i det uendelige :) HAPS!

10 kommentarer:

  1. Ej, hvor ser det lækkert ud :) Den må jeg prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også faaaaaantastisk! Jeg kan varmt anbefale dig at prøve den i hvert fald :)

      Slet
  2. Mmm jeg elsker roulade. Det er simpelthen blevet til en lost art form. Det er godt vi kan genoplive den!

    SvarSlet
    Svar
    1. NETOP - den er alt for undervurderet og mildest talt glemt. MEGET ærgeligt. Got at vi, som du siger, kan holde de gamle kages overlevelse i hævd :)

      Slet
  3. Ser lækker ud. Prøv at tage is og "smøre" det ud på rouladen inden den rulles sammen. Læg den i friseren og tag den op lidt før den skal spises. Kan med fordel putte nødder på i stedet for sukker inden den rulles sammen. .... Lækker og anderledes dessert;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også MEGET lækker! Ja den version har jeg godtnok stødt på, men min fryser er bare slet ikke rummelig nok til det, desværre. Men en dag jeg får en kummefryser, SÅ skal det afprøves :) Haha.

      Slet
  4. Jamen, jamen... er det slet ikke svært at rulle den sammen, uden den går i stykker? Det vil jeg være helt vildt nervøs for.
    Jeg vil også gerne genoplive rouladen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej overhovedet ikke, men det var nemlig også min store frygt. Det fugtige klæde gør lige, at kagen bliver blød i kanten, og dermed lidt mere smidig at arbejde med. Jeg er FAAN!

      Slet
  5. Jeg lavede en lignende roulade til min fødselsdag, og her var begejstringen også stor. Og så gør det bestemt ikke noget at fyldet både er lækkert og lyserødt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm ja - og du har helt ret med farven. Det lyserøde tøse-touch gør bare lige det sidste, både for øjne og smagsløg ;) YUM!

      Slet