torsdag den 6. september 2012

Lækre løgbrød m. tomat

- både indeni og udenpå
 
 
Og nej, det er vist ikke længere nogen hemmelighed, at jeg er en sucker for løg ;) Den lille sag er så fuld af smag og kan pifte de "kedeligste" ting op - ja selv brød. En meget anvendelsrig og smagssgivende lille svend, som absolut bliver flittigt brugt herhjemme :)

Det var også tilfældet med disse basser, som I naturligvis også skal have opskriften på. Den minder lidt om dejen til mit løgfoccacia m. hytteost, men der er dog ændret en smule i det :) Here it goes.
 
Opskriften giver ca. 6-8 stk.
 
25 g. gær
2 dl. lunken vand
1 dl. mælk
1/4 dl. olie
2 tsk. salt
50 g. havregryn
50 g. branflakes
100 g. speltmel
150 g. fuldkornsrugmel - evolo
200-250 g. sigtemel
1 rødløg, hakket
2 forårsløg, hakket
1 stor tomat, hakket (+ 1 ekstra til "topping")
2 tsk. tørret basilikum
 
Rør først gæren ud i det lunkne vand og mælken. Tilsæt dernæst sukker, salt, olie, havregryn og branflakes og lad blandingen stå lidt, for at blødgøre havregryn og branflakes.
 
Tilsæt efter få minutter speltmel, fuldkornsrugmel og sigtemel og lad det ælte godt igennem, alt imens løgeneg tomaten snittes fint. Vend så , basilikum, løg og tomaten op i dejen, ælt det hele godt sammen så løgene er ligeligt fordelt i hele dejen og stil så endelig dejen til hævning. Gerne et lunt sted og under klæde. Her hæver den i ca. 30 min.
 
Når dejen er hævet færdig vendes den ud på et meldrysset bord, hvorefter dejen deles i 6-8 lige store stykker og trilles ud til brød/boller.
 
Lad brødene/bollerne efterhæve i ca. 15 min. og placer herefter en tynd skive tomat på toppen. Du kan evt. drysse med lidt ekstra basilikum, hvis du vil have mere smag. Bag brødene/bollerne i ca. 12-15 min. ved 200 grader (alm. ovn). De er færdige når lyden er hul, når der bankes i bunden af bollen, og de har fået en flot gylden farve i kanten.
 







 
Note: et perfekt og groft madpakkebrød med god smag og lækre ingredienser. Perfekt til den kommende kølige årstid, hvor løgene kan give kraft og saft i mange gode sager. Udnyt  dine rester i køleskabet, og kreer disse brød, som indeholder både løg og tomat i bedste "stop spild af mad" princip.

4 kommentarer:

  1. Uhmmenum, de ser så lækre ud! Sådan en kunne jeg godt bruge til min madpakke ;-) jeg er os generelt pjattet med løg, så de boller må uden tvivl være noget for mig!
    Ha en skøn dag :-)

    - Lærke skall :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? De er også faaaantastiske :) Det er ellers alt for lidt jeg laver brød med løg, men nu kan jeg jo nærmest ikke stoppe igen :) Du MÅ afprøve disse ;)

      Hav en dejlig dag !

      Slet
  2. De ser gode ud, må man sige - nu har jeg ingen vægt, så kan du fortælle ca. i dl-mål hvad 1 dl. branflakes er? (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også super skønne. Uuuh, hvis du tager 1 dl. så passser det vist ;)

      Slet