lørdag den 29. september 2012

Osteboller

- med hele to slags ost


Nemlig hytteost og emmentaler. For efter at have haft mafiaen på brunch sidste weekend, så havde jeg lige en god rest emmentaler i køleskabet, som ikke rigtig var blevet rørt siden. Jeg tænkte derfor, at jeg hellere måtte få det brugt, mens det stadig var godt. Det blev derfor til disse lækre lækre osteboller, som allerede er blevet et stort hit herhjemme :)

Min skønne veninde Maj kiggede pludselig forbi, da jeg stod med bollerne i ovnen, og så skulle vi naturligvis afprøve de lune svende med en god kop kaffe til - mums. Uf hvor jeg elsker impulsive og uventede besøg fra hende, bare ikke når Jehovas vidner tror, at de skal gøre det samme. Dooh - og nej, de blev altså IKKE inviteret indenfor på prøvesmagning.

Opskrift til ca. 12 boller

25 g. gær
2 dl. lunken vand
1 dl. mælk
½ dl. olie
1 tsk. salt
3 tsk. sukker
500 g. hvedemel
150 g. hytteost
150 g. revet emmentaler

Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt dernæst mælk, olie, salt og sukker. Herefter vendes hytteost og det revne emmentaler ned i dejen og melet tilsættes lidt efter lidt, indtil dejen er jævn og glat. Ælt dejen godt igennem og stil den så til hævning et lunt sted i ca. 30 min. - dæk skålen med et klæde. 

Efter hævning slås dejen op til et aflangt brød og bollerne klippes af i skrå snit. Placer bollerne på en bageplade belædt med bagepapir, og lad dem igen hæve et lunt sted under klæde - denne gang i ca. 20 min. Herefter drysses de med lidt ekstra emmentaler, så husk at gemme lidt hertil.

Bag bollerne i ca. 15 min. ved 200 grader, eller indtil at osten har fået en crispy konsistens og en flot gylden farve.










Note: en lækker, crispy og ostefyldt bolle, som smager super skønt med pålæg, men som også sagtens kan spises helt uden noget. Passer perfekt til madpakken, hvor den fint kan anvendes som "snack-bolle" til formiddagspausen. En lækker varm og efterårs-agtig suppe vil den med garanti også være helt ideel til.

Hvis du ikke har emmentaler i hjemmet, eller ikke kan lide emmentaler, så kan du sagtens bruge den ost, du nu engang har på lager og allerbedst kan lide :) 

22 kommentarer:

  1. De er da vildt SMUKKE - ja, det synes jeg altså de er. Og lyder skønne .... dem må jeg huske, jeg står også ret tit med emmenthaler til overs...god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaaak :) de smagte også vildt godt :) ja faktisk er der kun 3 stk. tilbage :) uuups ;) Ejh hvor fint - så må du endelig huske dem, når du igen har emmentaler i køleskabet, for nok er den lækker i sig selv, meeeen den gør det også godt i disse oste-svende ;)


      Slet
  2. Hihihihi elsker bare når du går over gevind med billeder...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, ja om jeg så går over gevind kan jo så diskuteres, for jeg elsker bare at vise mine kreationer til jer, på alle mulige og umulige måder. Og så synes jeg personligt selv, at et indlæg med få billeder er for kedeligt :) Jo flere jo bedre :) Og godt du også elsker det :)

      Slet
  3. Hahaha, jeg synes altså bare altid, og understreger altid, at Jehovas vidner kommer når man venter en eller anden, så man bare åbner døren og lader vedkommende en. Da man så ser at de står der med vagttårnet bliver jeg helt forvirret! Passede en dag min mors hund, som glædeligt løb ud til dem og ville kæles, og hvad gør jeg? Bliver endnu engang snotforvirret og forsøger at lokke hunden en med en godbid. 1-0 til mig! ;)

    Lise
    http://lisepaasu.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahahaha, omg. Jamen jeg har faktisk været "heldig", at de ikke har opsøgt mig imens jeg har boet i aalborg, hmm - før nu !!!! Og ja - generelt hører jeg bare, at de ALTID kommer på de dummeste tidspunkter. Ja selv stod jeg med mel i hele femøren. iiih altså - men du har helt ret, man bliver TOTAL forvirret, fordi man bare IKKE gider, men ikke lige ved, hvordan man kommer af med dem igen :) haha. Chillum derimod var helt modsat af din mors hund - hun skældte simpelthen ud :D haha.

      Slet
  4. Uhmm, osteboller. De ser vildt lækre ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. det var de virkelig også :) Ost er bare godt, både koldt som varmt og på eller i brød og boller - uuhm :)

      Slet
  5. Arh, du kunne vel få dem til at velsigne brødet? ;-)
    *hehehe*

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, nul putte - men hvis de kunne gøre mit vand til vin, så kunne de måske nok få et kop kaffe eller to, og blive eftermiddagen over ;)

      Slet
  6. De boller lyder så skønne. Jeg synes du er utrolig dygtig til at tage billeder - elsker dine installationer - krøllet vokspapir - små metalspande - små osteblokke - en kvist timian, ikke at forglemme bestikket af træ. Er det bambus?
    De skal helt sikkert bages:-).
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Charlotte :) Det er så dejligt, at e fleste af jer er vilde med mine billeder, og mængden af dem :) Træbestikket er nemlig bambus ja, og det er købt i Søstrene Grene for noget tid siden :) Er også selv ret pjattet med det ;)

      Slet
  7. Mums! Jeg elsker osteboller, men har faktisk aldrig lavet dem selv, så det må jeg begive mig ud i :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm ja - og nej, sådan havde jeg også haft det, lige indtil igår, hvor jeg altså måtte prøve at kreere dem slev - og de blev et hit :)

      Slet
  8. Hei! Dette så jo bare lekkert ut! Skal ha champagne-party om etpar uker, og tror disse bollene blir snadder tilbehør til boblene :) Er de OK å fryse? Fint å kunne bake litt i forkant.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, de ville passe PERFEKT til champagne-party :) For som du selv siger, så er de et yderst lækkert tilbehør, da de smager af så meget i sig selv :) Du kan sagtens fryse dem ned :)

      Slet
    2. Takk skal du ha :):) Har du flere gode ideer om enkel god fingermat til champagnen så setter jeg pris på det! Har "brainstorming" med meg selv om diverse retter, flott med innspill fra andre!! Fest neste lørdag... God helg!

      Slet
    3. Jeg tænker grisinni, pesto-snegle, bacon-svøbte dadler og/eller tørrede abrikoser, hjemelavede knækbrød og diverse dressinger/mayo'er :) Håber du får et brag af en fest ;) God fornøjelse med det ;)

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. Jeg har bagt disse osteboller gentagne gange, det er en stor succes hver gang! :-)
    Nemme at lave og rigtig gode at fryse ned.
    I seneste portion tilsatte jeg en stor tsk. paprika som også smager ganske dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt at vide :) Skønt de bare virker - men de er også, hvis jeg selv skal sige det, ret så lækre :) De kræver dog også en smule ost (og sunde er de ikke), men de er heldigvis også så taknemmelige, at det meste ost kan proppes i :)
      Det lyder lækkert med paprika - det må jeg prøve :)

      Slet