tirsdag den 2. oktober 2012

Koldthævede rugboller

- med saft og kraft


Og jeg ved godt, at der er meget brød på bloggen for tiden, men vi har af en eller anden grund spist vanvittigt meget brød de sidste dage, så jeg håber I kan holde til det :) Ja og idag var ingen undtagelse, for med en besked om aflyst undervisning i dag, så måtte dagen udnyttes på anden vis. Da jeg har hjemkundskab om  tirsdagen, hvor vi jo plejer at kreere lækre sager i seminiariets køkken, så skulle det naturligvis ikke glippe, bare fordi undervisningen var aflyst. 

Man kan på en anden måde sige, at det praktiske arbejde bare blev udrettet hjemme i eget køkken og uden undervisning, og da vi i forvejen lige skulle mødes i studiegruppen for lige at lave lidt opgave-relateret, så var det jo smart at mødes til morgenmad :) Jeg rørte derfor en dej sammen igår aftes, smed den på køl natten over og bagte så disse lækre og svampede rugboller i morges - opskriften får I som altid lige herunder. 

Opskrift til ca. 14 boller

25 g. gær
5 dl. koldt vand
1 spsk. salt
2 tsk. sukker
1 spsk. maltsirup
300 g. evolo fuldkornsmel af rug
300 g. fuldkorns hvid hvede
2 dl. 5-kornsblanding
2 dl. branflakes

Start med at hælde 5-kornsblandingen og branflakes i en gryde, tilsæt 2½ dl. vand og kog blandingen i 5 min., eller indtil vandet er optaget i kernerne. Lad blandingen stå og trække i ca. 10. min, hvor det også køler af. 

Imens blandingen køler af, røres gæren ud i det kolde vand og salt, sukker og maltsirup tilsættes. Den afkølede kerne-blanding dumpes ned i, og melet tilsættes lidt efter lidt. Når begge melvarianter er rørt godt sammen, og dejen er jævn med konsistens som en tyk grød, dækkes skålen med husholdningsfilm og stilles på køl natten over. 

Dagen efter tages dejen ud og placeres med en grydeske på beklædte bageplader. Dyp evt. skeen i vand efter hver dejklat, da den på den måde slipper skeen nemmere. Drys hver enkelt bolle med hvid hvede og bag så bollerne ved 200 grader i ca. 15-20 min. 








Note: en lækker og saftig bolle, som passer perfekt som både morgenbrød og frokostbrød. Jeg forestiller mig især, at sådan en svend ville være skøn, at have med på madpakken. Fyldt den med lidt salat og magert pålæg, og wupti - en skøn og sundere madpakke er kreeret. Som morgenbrød vil det også være et godt alternativ til de ellers lyse og hvide hvedeboller, som ikke mætter ligeså godt som disse basser :) 

10 kommentarer:

  1. MMmm de ser gode ud! Og flotte.. de minder mig lidt om "ruflerne" vi fik som børn

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak Pernille :) De var også drøn gode - ja det er nærmest en skam, at jeg har undervisningsfri igen i morgen, så jeg ikke kan tage en med på madpakken ;)

      Slet
  2. Kristine - håber ikke du får nykker:-) Endnu en omgang ros - lækre boller - og igen - dine fantastiske billeder. Bagværk - også gærdej kan man ikke få nok af. Ikke mindst - det dufter så vidunderligt over hele huset.
    Mange hilsner fra Nørresundby
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare rolig - jeg får ikke nykker, sooo keep'em coming ;) Haha. Ejh - TAK søde Charlotte :) Og nej, du har fuldstændig ret - jeg ville bare lige sikre mig, at I synes det samme som mig ;) Haha. Netop - den duft der spreder sig er bare inbegrebet af HJEMME og HYGGE :)

      Slet
  3. Wow, hvor ser de bare lækre ud!
    Dem kunne jeg finde på, at bruge min fridag på at forsøge mig med.

    - Kit

    ps. Er det bare mig, eller bliver du bare bedre og bedre til at tage billeder? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også super duper lækre :) Du kan i hvert fald roligt begive dig ud i dem - især da på din fridag :) HURRA !!!

      Pps. hmmm, måske :) Nu synes jeg jo ikke selv der har været den helt stoore fremgang på det sidste, men måske gør øvelse mester :) Jeg øver i hvert fald en del (og elsker det), og bruger da også lidt tid på det, så skønt er det jo, når I (mine kære læsere), giver udtryk for, at I kan lide hvad I ser :)

      Tak for de smukke ord Kit :) Det varmer altså :$ **rødme, rødme**

      Slet
  4. Uh de ser gode ud, dem må jeg prøve at lave på lørdag, når vi skal holde fødselsdag. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sikke en god idé ;) LÆkre det er de i hvert fald ;) Uhm.

      Slet
  5. Så fik min familie da lige smagt disse dejlige boller, takket være din opskrift. super lækkert og vel smagende. tak herfra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. SÅDAN!!!! Dejligt Maria, og skønt de smagte ;) Velbekom, det manglede bare ;)

      Slet