lørdag den 20. oktober 2012

Rugbrød m. bulgur

- anderledes, men lækkert


Ja for dette rugbrød var jo, et af de skabninger der kom ud af min store bagedag herhjemme. Som nogle af jer sikkert har læst, så foregik min store bagedag helt alene og kun med mig selv, for Peter har ikke ferie, og var derfor på uni. Dette betød også, at han havde bilen, hvilket jo betød at bilen også var i brug. Dette resulterede så også i, at jeg ikke kunne komme ud og handle lidt ind, og så måtte jeg jo improvisere lidt. 

De almindelige kerner som man normalt ville komme i et rugbrød, dem havde jeg ikke flere af på lager. De blev derfor udskiftet med bulgur, og ja - det var et lille eksperiment, men det virkede rent faktisk rigtig godt, så opskriften skal I naturligvis have :) 

Opskrift til ét rugbrød

25 g. gær
3 dl. kærnemælk
1½ dl. vand
2 tsk. salt
1 spsk. blødt smør
100 g. hvedemel
500 g. rugmel
100 g. bulgur

Bland kærnemælk og vand sammen, og varm det kort op i mikroovnen, indtil det er fingervarmt. Rør dernæst gæren ud heri og tilsæt så salt, smør, bulgur og hvedemelet. Tæsk så den tynde tynde grød godt sammen, indtil al hvedemelet er jævnt fordel, og begynd så at tilsætte rugmelet lidt efter lidt, alt imens dejen røres godt igennem.

Når dejen er æltet helt sammen rulles den ud til en pølse, vendes over i en rugbrødsform og hæver under klæde i ca. 1 time. Når dejen er færdighævet, prikkes overfladen med en gaffel, pensles med vand og bages derefter ved 200 grader i ca. 45 - 50 min. Vend straks brødet ud af formen efter endt bagning, og lad det køle af på bagerist. 







Note: et lækkert og anderledes rugbrød, hvor bulguren giver godt bid og kant til brødet. Dog er skorpen er anelse sej og hård i det, så måske man skulle prøve at tilsætte en anelse mere væde til dejen næste gang. Én ting er i hvert fald sikkert, og det er, at det ikke er sidste gang, at bulgur ender i et rugbrød herhjemme :) 

10 kommentarer:

  1. Spændende med nye eksperimenter og super fedt når de lykkes :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja så er det i al fald sjovest, og noget nyt skal der jo ske ;)

      Slet
  2. Det ser lækkert ud :-) Og nu når det ikke er med surdej, får jeg helt lyst til selv at prøve at bare et.
    Dine billeder er super, de taler til mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har flere opskrifter på rugbrød uden surdej herinde :) de holder altså 100 ;) Dejligt billederne nydes ;)

      Slet
    2. Jeg må igang med at nærlæse din blog :-) Tak for tip :-)

      Slet
    3. Absolut, men pas på - det er lidt farligt ;) Haha. Velbekom da ;)

      Slet
    4. Det samger super godt, er lækkert og nemt at lave :-)
      Kom dog lidt mere væske i, samt udlod kærenmælk og kom creme frasih og mælk i.

      Slet
    5. Ejh hvor godt ;) Fantastisk det også smagte dig ;) God idé med mere mælk og væske i :)

      Slet
  3. Jeg synes det ser lækkert ud. Men jeg kunne ikke finde ud af at bage det. :/
    Jeg har dog endnu ikke smagt det. Men det ligner ikke det brød som du har bagt på billedet. :/

    SvarSlet