fredag den 23. november 2012

Kanel Biscotti

- perfekt til det meste


Men i den grad også perfekte til den søde juletid. Jeg elsker kanel, og jeg elsker at lave lækkerier med det skønne krydderi. Jeg holder også utrolig meget af hårde småkager, som lige skal have et dyp i kaffen. Jaja, jeg ved det er lidt old-fashion, men jeg elsker det stadig, og det er så her biscottierne kommer ind i billedet. Det er dog ikke hvilke som helst biscottier, men derimod kanel biscotti. En sprød og hård småkage, som smager af kanel, emmer af jul og helst skal dyppes i kaffen. HAPS!

Udover at være nogle af mine absolutte favorit-småkager, som jeg jo så gerne deler opskriften på, med I skønne læsere, så var det også disse svende, der endte i Jeanne D'arc Living magasinets december udgave, og dermed forhåbentlig også bliver lavet og testet af mange Jeanne D'arc læsere. Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre til, at I napper magasinet med hjem, hvis I kommer forbi et sted, hvor de sælger dem :) Der er smukke smukke julehjem, masser af inspiration og lækre opskrifter af finde i magasinet ;) Og ja, jeg ved det med sikkerhed - både fordi jeg selv har hele fem opskrifter med i magasinet, men også fordi jeg allerede har fået fingrene i det. Uff en masse smuk og skøn inspiration, og riiiiimelig lækkert tidsfordriv, hvis du spørger mig ;)

For de af jer, som ikke er så heldige at få et magasin med hjem, så kommer her opskriften på én af de fem kanel-opskrifter, som er med i juleudgaven. Billederne er ikke de samme som dem magasinet, da de jo skal være en helt speciel oplevelse for dem, som går ud og køber det. Opskriften skal I dog ikke snydes for, og den er helt den samme :)

Opskriften giver ca. 50 stk.

250 g. hvedemel
175 g. sukker
50 g. brun farin
1 tsk. bagepulver
1 vaniljestang
2½ tsk. kanel
2 æg
150 g. hele mandler med hinde

Bland først de tørre ingredienser sammen i en skål (mel, sukker og bagepulver) og rør herefter de resterende ingredienser i. Ælt hele herligheden sammen til det bliver en sammenholdt og ensartet dej. Form herefter dejen i to flade pølser - ca. 20 cm. lange og placer dem så på en bageplade beklædt med bagepapir.
Bag de flade pølser i oven ved 175 grader i ca. 20 min, eller indtil du kan ane en lille snert af gyldenhed på skorpen. Vær dog opmærksom på, at du ikke må bage dem for længe, da de jo skal en lille tur i ovnen igen.

Tag nu de letbagte flade pølser ud og skær dem i små fine snitter - ca. 1 cm. brede. Læg så snitterne over på bagepladen igen og bag igen snitterne i yderligere 10 min. Tag så biscottierne ud og lad dem køle helt af, førend du fint kommer dem i kagedåsen.





Note: en sprød, krydret og lækker basse, som egner sig helt og aldeles perfekt til de kolde dage vi nu går i møde, og naturligvis også til den sødeste juletid, som de fleste af os elsker og holder af. Forbinder du kanel med jul ??? Jeg gør, så herhjemme er der nærmest jul året rundt - haha. Uhm jeg elsker kanel :)

8 kommentarer:

  1. Hvor ser de gode ud Kristine. Dem tror jeg bestemt at jeg skal prøve - for jeg tilhører helt sikkert kategorien som synes kanel og jul passer rigtigt godt sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Åh det er da i sandhed også to ting, som bare ikke må skilles. Kanel og jul er den bedste kombi ever!

      Slet
  2. Uhm hvor ser de gode ud! Jeg kunne helt sikkert godt dyppe et par stykker af dem i min eftermiddagskaffe ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, sådan! Lige en tankegang efter mit hoved. Kaffe-dyp er altså undervurderet ;-)

      Slet
  3. Ej hvor ser det bare yummy ud! :D Lækre billeder og ja, kanel og jul hænger unægtelig sammen i min verden og jeg stopper det næsten i alt til jul ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var de virkelig også! Haha, det samme her. Kan der tilføjes kanel, så lad der blive tilføjet kanel :-P

      Slet
  4. Hi,

    I'll feature your lovely biscottis on my blog the 1st od December and I hoipe it's ok?

    Cheers!

    Johanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Johanna,

      That's totally okay with me :) Im glad, that you find my recipe interesting. I look forward to se your post at your blog :)

      Slet