søndag den 30. december 2012

Appelsinkage

- med søde og saftige appelsiner


For det er jo nu, at alle de skønne runde og orange basser er bedst - og sådan er dét bare ! :) Derfor skal de da udnyttes helt ned til det mindste stykke skræl, og i denne opskrift skal både saft og skal bruges - haps for en godte :) 

Opskriften er fundet inde hos Lone Landmand, men hvor Lone kun anvendte saft fra den ene appelsin, valgte jeg at anvende saften fra begge appelsiner - bare fordi jeg kunne, og fordi jeg ganske enkelt elsker smagen af appelsin i bagværk - og i særdeleshed i kager :) 

Opskrift til én stor brødform

250 g. smør
200 g. sukker
5 æg
2 økologiske appelsiner (skal og saft af begge)
300 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver

Glaze:

4 spsk. flormelis 
1½ spsk. appelsinsaft

Pisk først sukker og smør luftigt og lyst, og kom så æggene i et ad gangen. Sørg for at piske godt imellem dem. Kom så mel, bagepulver og den revne appelsinskal op i blandingen og vend godt rundt. Kom til sidst appelsinsaften i, og rør indtil hele dejen er jævn og smidig.

Smør nu en brødform med fedtstof og hæld dejen heri. Kom kagen ind i en 180 graders forvarmet ovn og bag kagen i ca. 50-60 minutter. Kagen skal være gennembagt, men ikke tørbagt - den må stadig gerne have en lidt saftig og svampet midte. Når kagen er færdigbagt vendes den ud af formen og afkøles på en bagerist. Når kagen er kold vendes den tynde glaze ud over kagen og den nydes i ro og mag, med en kop kaffe eller the on the side :) Yearh - det er vist efterhånden blevet mit motto :) 





Note: en lækker og svampet kage, som er omringet af en sprød og knasende skorpe. Den smager lækkert igennem af appelsin, hvilket gør den s'd og fyldig, men også frisk og let. Ja, efter min mening er det altså bare den perfekte kombination, altså lige efter chokolade og appelsin :) Uuuhm.  

4 kommentarer:

  1. Jeg ønsker dig og dine kære et rigtig godt nytår.
    Håber i kommer godt ind i det nye år!
    Kh Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Sabrina :) og må du også få et rigtig dejligt nytår med dem du holder af :)

      Slet
  2. Jeg har tænkt på denne sag af appelsin, siden jeg så dit indlæg! Nu bogmærker jeg den altså, for jeg er nødt til at lave den, hvis jeg ved et mirakel skulle falde over nogle økologiske orange basser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør lige det søde Bitten, for den er himmelsk skøn! Jeg har længe ledt efter en dejlig kage (lys) med appelsin i, men har alle gangene været bange for, at den måtte ende i, at blive for tør. Det gør denne bestemt ikke, tværtimod. Super skøn :) Og de lækre basser skal du nok falde over ;)

      Slet