torsdag den 6. december 2012

Rustik Rugkrans

- et smukt og sprødt brød


Som har en dejlig knasende skorpe og et lækkert og lunt indre. Naturligvis fyldt med lidt eksttra godt, nemlig knas indeni også - dette i form af lækre græskarkerner, som lige gør dét ekstra til både smag og konsistens. Alt i alt et herligt brød, som ikke kræver det store :) Jeg bagte dette igår på min studie-frie dag, så I kan tro er blev hygget igennem :) 

Opskrift til ét stort brød

50 g. gær
3 dl. lunken mælk
3 dl. kvark
3 tsk. salt
2 tsk. sukker
1 spsk. maltsirup
200 g. hvid hvede
170 g. hvedemel
200 g. rugmel
80 g. græskarkerner

Hæld det lunkne mælk op i en skål og rør gæren ud heri. Herefter tilsættes kvarken som røres let ud i vandet. Det skal ikke være helt opløst, det skal nok ske senere. Tilsæt så salt, sukker, maltsirup og rugmel og bland så massen godt sammen. 

Nu tilsættes græskarkernerne og resten af melet lidt efter lidt. Rør dejen helt og jævnt sammen, og rør godt under hele processen. Ælt dejen godt til sidst og stil den så til hævning et lunt sted under klæde i ca. ½ time. Efter endt hævning slås dejen ud på et meldrysset bord, rulles ud til en pølse, snoes modsat i begge ender, så pølsen bliver fin og snoet, og samles til sidst til en krans. Kransen drysse let med lidt mel, placeres på en bageplade beklædt med bagepapir og bages ved 200 grader i ca. 20-25 min. 





Note: et lækkert og saftigt brød, som har en god kant med et strejf af malt, rug og græskarkerner. Simpelt, lækkert og nemt at lave. Husk på, at du også med dette brød kan variere ud i det uendelige. Hvis du ikke har ting som hvid hvede eller maltsirup på lager, så kan det sagtens undlades eller udskiftes med maltmel, groft hvedemel o.lign. Græskarkernerne kan naturligvis også skiftes ud med andre kerner eller slet ingen kerner. Make it as you like it :) 

22 kommentarer:

  1. Ej det er bare ikke fair at lave sådan en post lige her fra morgenstunden, hvor jeg er mega lækkersulten og bare sidder her på kontoret og har udsigt til en klemmentin! Jeg kunne godt lige bruge en humbel af den der med et godt lag smør ;) MUMS!

    SvarSlet
    Svar
    1. haha,oooh no - i know! So sorry altså :) men sådan en dejlig clementin er da heller ikke sådan at kimse ad ;) Jeg kan dog fortælle, at jeg nød en god skive med smør på ;) Så er der da en os der har fået lækkerier ;) Haha.

      Slet
  2. Svar
    1. Taaaak :) Smagen er også ganske lækker - og nåeh ja, så elsker jeg bare brød med græskarkerner ;)

      Slet
  3. uhm det ser godt ud.

    //Maria Silje
    www.hairbymariasilje.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Maria - det er også yderst lækkert :)

      Slet
  4. Studiefri dag - er det det du også kalder omsorgsdag:-)sorry. Den krans er så FLOT - jeg kan lige forstille mig hvor knasende sprød den er med den stor overflade kransen har. Gider snart ikke skrive det længere - men gør det alligevel. Flotte lækre billeder.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHA, nej nej - slet ikke Charlotte. Jeg har undervisningsfri hver onsdag, men omsorgsdag derimod, det er bare ren pjækkeri, som engang imellem skal til, for at man kan komme til tandlæge, læge eller bare sove længe ;) Haha.
      TAAAK for (endnu en gang) dine smukke smukke roser om mine opskrifter, billeder og bagværk. Det varmer virkelig, så jeg håber altså du alligevel bliver ved (også selvom du ikke gider), når du vel at mærke ser noget, som du synes er ordene værdige ;)

      Slet
  5. det brød ser rigtigt lækkert ud, men sig mig hvad er 'hvid hvede'? det har jeg aldrig set!

    SvarSlet
    Svar
    1. det er også vildt lækkert :) Jamen hvid hvede er et fuldkornsmel, som er malet af hele kornet. På den måde beholder melet alle vitaminer, mineraler og fibre fra kornet :)

      Slet
  6. åh det ser godt ud! får helt lyst til en tyk skive nybagt brød med kold smør! mmmm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhææ, det kan jeg godt forstå. Jeg tror da også, at jeg lige skal have en skive m. ost til aftenskaffen :)

      Slet
  7. Hvor er den fin! Man skal da være et skarn, hvis man ikke lige kan spise en skive af det med lidt smør på, mmm :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? YUMMYYYY!!! Eller med ost. Hurra for at aftenskaffen nu er reddet :D

      Slet
  8. Mangler totalt de der studiefri-dage her i al praktikken! Jeg når jo slet ikke, at få bagt, spist eller fotograferet noget!! Den står bare på havregryn - ud af døren - sove...

    Kommer du ikke lige forbi med sådan et brød der - det ville gøre sig godt til min morgenkaffe ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Know the drill - min tur kommer så bare i januar, hvor den står på praktik i uge 2,3,4,5,6 og 7 - pyyyh. Det bliver også noget i retningen af, op - drikke kaffe - ud af døren - hjem - forberede - sooooveee!!!!

      Hey - du ved jeg gjorde det, hvis du boede lige under mig ;)

      Slet
  9. Hold op, hvor er det et flot brød! Og det ser også vildt lækkert ud. Det må prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du roligt gøre Camilla :) det er så skønt et brød, og så holder det sig lækkert længe :)

      Slet
    2. Uh det ser lækkert ud! Det skal snarest bages! :-) jeg vil lige høre dig, i listen over ingredienser skriver du lunken mælk og i fremgangsmåde skriver du vand, hvilken en af tingene skal jeg bruge? :-)) tak!

      Slet
    3. Ups, det var vist en sjuske fejl :) Det er naturligvis mælk du skal bruge ;)

      Slet
    4. Det kan jo ske! Tak for det hurtige svar! Og ros til din fine fine blog med skønne opskrifter! :-)

      Slet
    5. Velbekom! Og TAK for rosen - et varmer et bloggervenligt hjerte :) Dejligt du nyder hvad du ser :) Godt nytår til dig og dine kære :)

      Slet