mandag den 21. januar 2013

Cookies m. rug og kakao

- og masser af havre


For ja, trods en dag med en hel del "to-doooo'es", så var der også lige overskud til, at bage en omgang "sundere" cookies. Min dejlige veninde Maj kiggede nemlig forbi til en kop kaffe i eftermiddags. Det var skide hyggeligt, og så fik jeg også lige en velfortjent pause, fra støvsugeren, rengøringen og fra ovnen :) Opskriften blev lavet impulsivt på slump og lige på stedet. Jeg sørgede dog for, at måle ingredienserne op undervejs, og sådan et decilitermål er nu godt at have ved hånden :) Opskriften får i herunder.

Opskrift til ca. 25 stk.

170 g. muscovadosukker
100 g. smør, blødt
3 tsk. vaniljesukker
1 tsk. natron
2 æg
½ tsk. salt
3 dl. havregryn
3 dl. rugmel
½ dl. kakaopulver

Rør sukker og smør sammen til en luftig masse, og tilsæt derefter æg, vaniljesukker, salt og natron. Rør massen godt sammen og tilsæt så havregryn, rugmel og så kakaopulver. Mix hele herligeheden til en klistret og tyk masse, hvorefter de måles af med en teske, placeres på en bageplade og bages ved 200 grader i ca. 10 min. 

Når kagerne er færdigbagte, lad dem da først stå i et par minutter på den varme plade, og vend dem dernæst over på en bagerist, hvor de afkøler helt. 





Note: en dejlig og sprød cookie, som smager meget af havre og rug. Den har en dejlig sprød og knasende krumme, og med et strejf af den lækre kakao, ender det med at blive en hel fornøjelse at spise rug og havre på samme tid :) HAPS!

10 kommentarer:

  1. Mmmm. De ser lækre ud og opskriften må jeg vidst hellere få afprøvet snart :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg absolut lyder som en god idé - for de er super skønne :) Og så kan man jo spise dem, men lidt bedre samvittighed ;)

      Slet
  2. Ser utroligt lækkert ud !! Den skal prøves !!
    Vil gerne rose dig for dine billeder. De er så fantastisk flotte !!! Alting ser så lækkert og dekorativt ud :)
    jeg nyder din blog rigtig meget !! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. iiih tak Eileen :) Det var godt nok pæne og rosende ord - MANGE TAK! :) Dejligt du nyder bloggen. Så er der altså bare noget ved, at skrive og kreere lækre ting og sager :)

      Slet
  3. Cool med en cookie, man ikke behøver dø af dårlig samvittighed over at indtage :) Tænker at den vil udgøre en god eftermiddagssnack på mit kursus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? :) Jeg tænkte også, at det da lige måtte være noget for dig Bitten :) Haha. Jeg tænker egentlig det samme. uuf, måske man skulle lave en portion mere, for herhjemme er der udsolgt !!!

      Slet
  4. Aj hvor ser de lækre ud! De skal helt sikkert prøves! Glæder mig til at se mere fra dig nu hvor jeg følger dig!

    kreagrotten.blogspot.dk
    -jeg besvarer altid kommentarer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også under skønne :) Skønt med en ny følger :) Det glæder mig meget - og velkommen til ;)

      Slet
  5. Mmmmmm endnu en supergod opskrift og lækre billeder!! Kom til at putte lidt chokolade i, så de blev knap så sunde som dine ;) Men hvaaaa´, synes chokoladen blev opvejet af rugmelet og havregrynene ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jeg kan snildt følge din tankegang ;) Sunde bliver de jo heller aldrig, men jeg vil stadig sige, at hvis chokoladen endda var mørk, så er du jo stadig i det "sunde" hjørne ;) Jow jow - vi kan hurtigt blive enige om, at det hele opvejer i sidste ende, og godt med fibre i, så kører det ;) MUMS! Dejligt det blev en succes ;)

      Slet