fredag den 4. januar 2013

Grydebrød

- også kaldet "Verdens bedste brød"


Hvilket vel har sine ganske gode grunde. Og når det så er sagt, så er det vel heller ingen hemmelighed, at det meget omtalte "Verdens bedste brød" allerede har gået sin sejrsgang rundt omkring i blogland. Meeeen det var altså endnu ikke noget, som jeg havde eksperimenteret med,  og efter at have fået min dejlige Le Creuset gryde i julegave, så skulle jeg da også afprøve det - ikke? 

Jeg gik i hvert fald igang, men jeg må indrømme, at jeg var noget skeptisk til at starte med. Opskriften og fremgangsmåden som jeg brugte, fandt jeg hos kvalimad. Her er der nemlig en fin lilel video, så man kan se, hvordan sådan en æltefri dej skal håndteres. Som det ses i videoen, så bliver dejen meget klistret og næsten flydende, men det  gjorde min altså ikke, så allerede der blev jeg lidt frustreret. Anden omgang frustration kom så, da dejen havde stået på køl i 12 timer, for der var ikke sket en hujende fis. På dette tidspunkt havde jeg dog ventet så tilpas lang tid på dejen, så jeg besluttede mig for, at der jo stadig kunne ske et mirakel, når dejklumpen, som ikke havde den mindste gnist af liv, kom en tur op i mirakel-gryden og dernæst i ovnen.

Og sørme om der ikke skete et mirakel. Brødet kom ud med den helt rigtige skorpe, og det mest fantastiske og luftige indre. Åh jeg var lykkelig :) SÅ opskriften kommer lige her, men jeg vil råde dig til, at smutte ind til kvalimad og lure videoen der. Den er ret god :)

Opskrift til ét brød

5 g. gær
5 dl. vand
2 tsk. salt
10 dl. hvedemel

Rør gær og salt ud i vandet og tilsæt melet. Rør hele blandingen godt rundt, indtil der ikke er flere tørre mel klumper i dejen. Dejen skal have en klistret og elastisk konsistens, så melmængden er altså helt korrekt. Dejen skal være våd, og kun lige hænge sammen. Lad nu dejen blive i skålen og kom husholdningsfilm henover. Stil så dejen på køl i 12 timer, hvor den får lov at hæve og arbejde.

Når dejen har hævet på køl, tages den ud og vendes ud på en meldrysset bord. Her foldes dejens "sider" indover hinanden på skift, hvor du altså ikke må ælte, men blot skal folde. Når du har gjort dette et par gange, skal dejen vendes over i et oliesmurt fad, som også er drysset let med mel. Her dækkes dejen igen med film og hæver nu endnu engang, dog ved stuetemperatur, og denne gang i 2 timer.

Når hævetiden er ved at være slut varmes ovnen op til 250 grader. Kom din støbejernsgryde med ind i ovnen fra starten af, så den kan nå at blive varm i takt med, at ovnen også varmer op. Gryden skal nemlig være rygende varm, når dejen ploppes deri. Når ovn og gryde er varmet op, tages gryden, dejen vendes i og låget smækkes på til sidst. PAS PÅ - GRYDEN ER VOLDSOMT VARM. Lad nu brødet bage i 30 min. ved 250 grader (varmluft). Når de 30 minutter er gået tages låget af, og brødet bages ved 230 grader i ca. 10 min. så den sidste skorpe dannes.

Når brødet er færdigt, vendes det ud på en bagerist og afkøles helt, inden det serveres. ENDNU ENGANG: PAS PÅ, OG HUSK GRYDEHANDSKER, FOR DET ER DJÆVELSK VARMT!!!!




Note: eller skulle man kalde det en konstatering, frem for en note? Det tror jeg, for det ER satme (undskyld sproget) et lækkert brød. Wauw. Og tages ingredienserne og den næsten ikke-eksisterende sværhedsgrad taget i betragtning, så  bliver det kun endnu mere lækkert. Guf jeg er faaan! Det eneste "kritiske" ved dette brød er, at du skal eje en støbejernsgryde. Du kan også fint bruge en stegeso, hvis du ikke har en støbejernsgryde, men derimod er så heldig at have sådan en liggende.

Til alle jer der har muligheden for at lave denne skønhed af et brød, GØR DET! Og gør det med det samme. Daf allerede ud i køkkenet nu, og få bakset den dej sammen, og få den smidt på køl, for dette brød må du virkelig ikke snyde dig selv for. Uuhhhm. 

16 kommentarer:

  1. Det ser virkelig godt ud.
    Og din evne til altid at tage lækre billeder gør jo ikke, at man får mindre lyst til at prøve at bage brødet. Må have fat i en støbejernsgryde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det søde Trine :) TAK! Jeg håber i hvert fald, at du får afprøvet det lækre brød, for det er virkelig verdens bedste brød :) MUMS!

      Slet
  2. Det er et hammer lækkert brød som også kan varieres på utallige måder .. Dog vil jeg lige (meget vigtigt) indskyde at det overhovedet ikke er nødvendigt med en støbejernsgryde! Jeg har lavet brødet flere gange i mine Eva trio gryder i rustfritstål .. Mange gryder kan klarer at komme i ovnen - blot se ikke har plastik håndtag (det vist nok bare kan gemmes med staniol) .. Så der er ikke mange undskyldninger for ikke at lave verdens bedste brød ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh hvor cool, og ja - det er da en meget vigtig information :) Tak for at du delte den ;) Det er der nok mange der blive glade for at høre, for det er virkelig et lækkert brød :)

      Slet
  3. Jeg har også bagt grydebrød flere gange og lavet indlæg om det. Jeg fandt min opskrift hos "Tante sød.. og den sure øko-citron" :-)

    SvarSlet
  4. Det er et skønt brød, og dejlige billeder - vil dog bare lige kommentere at det ikke er nødvendigt at sætte dejen på køl. Min har alle gange bare stået på køkkenbordet i op til 18-24 timer med en plasticbadehætte over, eller lukket inde i en plasticpose, og det går fint hver gang. Så ingen grund til at tage plads i køleskabet til dette :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg har også godt nok læst flere steder, at det er lidt forskelligt, om folk sætter den på køl eller ej. Jeg valgte dog at stille den på køl, da jeg ikke har det godt med de der "baktusser" som ikke er på køl. Måske har det ingen betydning overhovedet, men det er vist bare sådan en psykisk ting ;) haha.

      Slet
    2. Nu har gærsvampe jo ikke noget med "baktusser" at gøre ;-)
      Du har jo alligevel tænkt dig at spise brødet, så mon ikke du også klarer, at det hæver på køkkenbordet natten over :-)
      I øvrigt skal det brød jeg henviser til længere oppe IKKE på køl om natten for så sker der ikke en pind..

      Slet
    3. nej nej, det er jeg helt indforstået med, men jeg siger også det er en psykisk ting :) Mest fordi det er riiimelig lang tid det skal stå der og lumre :) Så hellere på køl ;)

      Slet
  5. Skønt, skønt brød som jeg bare bager i min helt almindelige Eva trio gryde :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt der er den mulighed også. SÅ er der jo heldigvis lidt flere, som kan være med til at bage dette skønne brød :) HAPS!

      Slet
  6. Smukke billeder sveske :) sååååå brunch hos dig igen snart ;) nybagt brød og koldt smør! uhm!

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaaak min søde ! Orh ja - det kunne vi dælme snildt finde ud af ;) Brunch er jo efterhånden blevet "my thing" (selvom jeg kun har holdt det én gang) :) Ideen med sådan en fætter her og koldt smør er ikke helt dum. Den må vi lige lege lidt mere med ;)

      Slet
  7. Det ser flot og SPRØDT ud! Og ja, det er så guf at unde sig selv sådan et hvidt hvedebrød en gang imellem. Jeg smugler nu næsten altid lidt groft mel i også, og det går fint. Måske lidt mindre huller i brødet, menellers lige så skønt. Jeg stemmer også hårdt for at netop dette brød ikke skal på køl. Tænk på en surdej, der står ude i dagevis .... den er der jo ikke grimme baktusser i heller,og den anvender vi med glæde. Det er bare lidt det samme med denne her - og det bager jo ved meget høj temperatur, så under alle omstændiger er al ondskab vel dræbt. Jeg er også ret påpasselig med hygiejne, men det her ville jeg ikke være urolig over.
    Uhh, nu får jeg lyst til at bage igen. Iøvrigt bagte jeg i min stegeso før jeg fik en egnet gryde. Bare man drysser lidt mel i bunden går det fint. Rigtig godt nytår. KH Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har også tænkt mig, at der skal eksperimenteres lidt med mel-indholdet næste gang :) For det er abolut ikke sidste gang, dette brød er blevet bagt :) Jaaa, nu siger du nok surdej, men der står min surdej nu altså også på køl, så jeg stemmer nu engang stadig for, at opbevare de der "sager" i køleskabet, og det bliver jeg nok ved med, selvom det ikke behøves ;)

      Godt nytår til dig også Marianne :)

      Slet