lørdag den 19. januar 2013

Små Hindbærkager

- med flydende hindbær


For som jeg skrev om igår, så fik jeg jo en lækker pakke fra Dr. Oetker, med den nye og lækre hindbær ekstrakt i. Den skulle naturligvis afprøves i en ruf, og det blev den så. Den endte nemlig i disse lækre og petitte kager, som faktisk er helt uden æg. 

Jeg blev nemlig så ivrig for at afprøve den nye hindbær-drøm, at jeg bare MÅTTE bage med det samme. Det resulterede så i et skuffet kig i køleskabet, hvor ingen æg var at finde, og da bilen var punkteret tidligere på dagen (som først blev lavet igår aftes), så var jeg altså fanget i lejligheden. Jeg besluttede mig derfor for, at lave en kage uden æg, og der fandt jeg frem til en lækker svend inde hos Twin Food. Kagen her var godt  nok en chokoladekage, men jeg fik den hurtigt forvandlet til en hindbærkage i stedet :) Inspirationen er derfor nappet direkte fra de søde piger fra Twin Food, og deres version med chokolade (som jeg også meget snart skal lave), ja den kan du se her

Nå, men den opskrift jeg fik bakset sammen så en anelse anderledes ud, men ikke meget. I får den naturligvis, og som altid, lige herunder:

250 ml. mælk
5 spsk. olie
1 tsk. bagepulver
2 tsk. vaniljesukker
½ tsk. salt
200 g. sukker
230 g. hvedemel
2 spsk. hindbær ekstrakt

Pisk først olie og mælk sammen, og kom herefter vaniljesukker, sukker, salt og bagepulver i, og pisk igen. Når dette er opløst og blandet godt sammen tilsættes melet lidt efter lidt. Pisk igen, dog mere forsigtigt denne gang. Når dejen er jævn og glat tilsættes den røde og lækre hindbær ekstrakt. 

Hele dejen kan bruges i en springform (22 cm), men kan også fint fordeles ud i mindre forme. Sidstnævnte valgte jeg, da små petitte kager bare er lidt sjovere ;) De endte derfor i mine mini tærteforme, og fik et lille drys af frysetørrede hindbær, inden de kom i ovnen. 

Bag så dine kager ved 200 grader i ca. 15 min. eller indtil de er let gyldne i kanten. De må dog ikke overbages, da de skal være en smule klæg indeni :) Hvis du vælger at lave én stor kage, så skrive Twin Food pigerne, at den skal have 25-35 min. ved 175 grader :) 

Inden servering valgte jeg at pynte med et strejf af smeltet hvid chokolade. Det både smagte og pyntede lækkert på de små tøsede kage-hapsere :) 





Note: en lækker og svampet kage, som sager skønt at hindbær og vanilje. Den nye hindbær-ekstrakt smager godt igennem, og de frysetørrede hindbær på toppen giver noget lækkert knas og ekstra hindbær lækkerhed. Afslutningsvis giver den bløde og cremede chokolade en god og anderledes sødme til den ellers meget "fruity" kage :) MUMS. 

15 kommentarer:

  1. Hvor er de bare bedårende! De lyder også til at være helt vildt lækre (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kit :) De var også yderst lækre, og forsvandt tilmed riiimelig hurtigt :)

      Slet
  2. Som altid smukke kager fra din hånd :-)

    SvarSlet
  3. Lækkert lækkert :) Er virkelig nogle fine små lækkerier :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De var nemlig rigtig lækre - og jeg må sige, at den der hindbærekstrakt giver et herligt indspark :) Og tak :) Alting bliver bare sødere og finere af, at komme i små fine forme :)

      Slet
  4. Hvor ser de lækre ud - er sikre på de smagte hammer godt ;-)!
    Vi har også fået pakken fra Dr. Oetker, ret spændende med den der flydende hindbær, heh!
    Og mange tak for link, Kristine! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det var lige hvad de gjorde ;) De var über skønne og friske i smagen :) HAPS! Uhm, så glæder jeg mig da til at se, hvad I får bakset sammen af lækre sager med den lille fætter :) I kan godt glæde jer ;)

      Selv tak, og hey - det er da mig der takker ;)

      Slet
  5. Yum hvor ser de bare gode ud!
    Ved du hvornår den der fantasiske hindbær ekstrakt kommer i butikkerne? Jeg har nemlig en plan om at bruge den til en lækker cream cheese frosting til valentins dag.

    Rigtig god weekend!

    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. De var også voldsomt lækre, og væk i en fart :) Haha! Åååh nej, det ved jeg faktisk ikke, men jeg kan skrive og spørge min kontakt fra Dr. Oetker :) Så jeg kan jeg vende tilbage med det. Jeg skriver med det samme, men de svarer nok først mandag :)

      Slet
    2. Så er der svar fra Dr. Oetker :) Hun skriver sådan her:

      Generelt kan jeg sige, at hindbærekstrakten kan fås i

      Føtex og Bilka fra og med uge 8.
      Kvickly, SuperBrugsen og DagliBrugsen alt efter butikkens størrelse (alle kan dog bestille den hjem til kunden) skulle gerne have dem på hylderne nu.
      SuperBest, Eurospar og SuperSpar alt efter butikkens størrelse (alle kan dog bestille den hjem til kunden) skulle gerne have dem på hylderne nu.

      Håber du finder den derude et sted ;)

      Slet
  6. Ej super godt, tusind tak! Hvor er det sødt af dig.
    Jeg smutter ned i den lokale Kvickly og kigger efter dem så jeg kan være klar til Valentins dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jubiii - sådan :) God fornøjelse, og good jagt ;)

      Slet
  7. Hejsa,
    Sikke nogle flotte kager..;o) dem måtte jeg bare prøve, så jeg har været i 5 forskellige butikker i dag for at købe det der herlige hindbær ekstrakt, men nej ingen havde det på hylderne æv...;o( Håber jeg snart kan få det, så vi også kan smage de lækre kager.
    Og forresten det er en fin blog du har..;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Tina :) de var også ekstremt gode, og blev spist rub og stub samme aften. Ja gemalen snakker stadig om dem, så mon ikke de snart skal laves igen ;)

      Iiih altså, det lyder surt med din jagt på ekstrakten. Har du været forbi en stor super best også????

      Mange mange tak :) dejligt du kan lide hvad du ser ;)

      Slet