tirsdag den 26. februar 2013

Fiberbrød

- bagt i den elskede gryde


Og hvis du lige nu tænker "iiih hvor kommer der meget brød bagt i gryde fra hende Kristine", så kan jeg kun sige "Ja, og er det ikke lækkert?" :) Uuuhm. Det synes jeg i hvert fald det er, for det giver bare en helt anden og super lækker skorpe og krumme til brødet. I LOVE IT! 

Denne uge står som tidligere nævnt i projektskrivningens tegn, og idag var ingen undtagelse. Carina (som by the way har den dejlige modeblog: Trinhammer) og jeg mødtes derfor herhjemme til en god portion morgenskrivning, kaffe'drop og nybagt brød. Åååh ja, alting bliver bare bedre med hjemlig hygge, kaffe og bagværk - OGSÅ projektskrivning. Well, dette brød blev bakset sammen igår aftes og blev så smidt i den sorte gryde i morges - bim bam busse, nybagt brød klar til et par flittige studerende :) Haps. Opskriften skal I naturligvis ikke snydes for, so here goes. 

Opskrift til ét brød (Inspiration fra "Det sprøde Køkken" 

10 g. gær
5 dl. vand
2 tsk. salt
100 g. 3-korns blanding
100 g. hvedeklid
100 g. grahamsmel
300 g. hvedemel
½ dl. smør, smeltet

Bland først 3-korns blandingen sammen med 1 af de 5 dl. vand i en gryde og kog det op indtil vandet er helt optaget i kornene. Lad det køle helt af.

Rør imens gæren ud i vandet og tilsæt salt, hvedeklid, grahamsmel, hvedemel og smør. Vend som det sidste 3-korns blandingen ned i dejen og ælt det godt sammen, så det er fordelt jævnt i hele dejen. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil dejen på køl natten over (mindst 12 timer). 

Dagen efter varmes gryde (med låg) og ovn op til 250 grader (alm. ovnvarme). Imens du venter tages dejen ud af køleskabet, filmen trækkes af og står ved stuetemperatur indtil ovn og gryde er klar. (jeg vendte min dej over i en hævekurv, drysset godt med hvedemel, for at få et flot mønster i brødet inden bagningen. Når ovn og gryde har opnået den ønskede temperatur vendes dejen over i gryden, låget sættes på og brødet bages ved de 250 grader i 25 min. 

Herefter tages låget af og brødet bages nu den sidste tid uden, ca. 12-15 minutter. Brødet er færdig, når skorpen er lækker og sprød, og når en hul lyd fremkommer, når der bankes i bunden af brødet. Afkøl brødet på en bagerist. 




Note: jaja, jeg er fan af de der grydebrød, men de er altså også gode. Jeg kan i hvert fald sige så meget, at både Carina og gemalen uden tøven også hurtigt godkendte brødet. Let og lækkert i smag og tekstur, men med et væld af lækre melvarianter, som ellers kan være tørre og kedelige. Fibre er i den grad tiltrængt efter en uge i Østrig rig på hvede, friture og øller :) 

2 kommentarer:

  1. Hej Kristine! Det ser jo alt for lækkert ud og skal da prøves. Tænkte på hvor stor er gryden du bruger/hvor mange liter kan den indeholde og tror du at det er fatalt hvis man udskifter grahamsmel med rugmel?? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuh, jeg er ikke sikker, men det er den ovale støbejernsgryde fra Le Creuset jeg bruge. Mener det er en 4+1 liters? Og nej, du kan sagtens bruge rugmel, men måske skal du være obs på mængden, og tilsætte lidt ad gangen, så dejen ikke bliver for tung :)

      Slet