torsdag den 21. marts 2013

Grahams Scones m. kanel

- og lidt mandler


For når man får fingrene i sådan en lækker røremaskine, som jeg er blevet forkælet med af min skønne gemal, så skal den da også gennemtestes :) Jeg har haft gang i chokoladekage-dej, bolledej, brøddej, mørdej, pizzadej og nu også en sconesdej (hvilken kategori den hører inde under, det ved jeg ikke lige, men nu kan den også vinges af). 

Ikke nok med, at det er en ny opskrift, så er det tilmed en opskrift, som stammer fra det opskriftshæfte, som fulgte med til min kære assistent. Den var derfor skræddersyet til opgaven, og en ny del i sortimentet af tilbehør blev afprøvet med succes. Jeg valgte dog at tilsætte lidt ekstra til opskriften, da den lød mig en smule kedelig i sin rene og oprindelige form :) Opskriften får I som jeg lavede den, men lidt spicy kanel og nogle knasende mandler. Uuuhm. 

Opskrift til ca. 16 stk.

75 g. smør
½ tsk. salt
4 spsk. sukker
2 tsk. kanel
50 g. hakkede mandler
5 dl. grahamsmel
3,5 hvedemel
5 tsk. bagepulver
4 dl. kærnemælk

Rør alle ingredienserne sammen - vent dog med bagepulveret til sidst. Når dejen er rørt igennem og føles jævn vendes den ud på et meldrysset bord, hvor den rulles ud, så den når ned på en tykkelse på ca. 2 cm. Stik nu runde cirkler ud i dejen med en rund udstikker (eller et glas), placer dem på en bageplade, pensl med sammenpisket æg og bag dem ved 225 grader i ca. 8 minutter, eller indtil de er gyldne og sprøde på toppen.




Note: en lækker og luftig scone, som smager skønt af fibre og gode sager, men som samtidig emmer af kage, da den lækre kant af kanel og mandel sniger sig blidt indover ! Uuuhm - en fryd for ganen, og smørbakken ;) 

6 kommentarer:

  1. Igen en lækker-bid :-)
    Hvad er egentlig definitionen på en scone? Er det en kage eller en bolle?
    Og denne opskrift er jo en god anledning til at gå ud og købe et sæt udstikkere. Dem har jeg længe haft lyst til at købe men har nærmest ikke noget at bruge dem til, så jeg har indtil videre ladet være.. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener da bestemt det er en (hurtig) bolle (brød), som kun adskiller sig fra alm. boller ved ikke at være lavet med gær, men derimod med bagepulver og så det faktum, at en scone er mere sød, og derfor oftest spises m. enten smør, lemon curd, marmelade/syltetøj og clotted cream. :)

      uhj - ja nu er chancen der, må man sige, grib den :)

      Slet
  2. Øj, hvor lyder de lækre - lidt dessertbollem-agtigt ala chokolade/frugtboller?
    Tænker en gang revet æble og et skud kardemomme i dejen også ville klæde dem, som en variation (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. ja den er lidt sød denne udgave, men skøn og ikke for vammel, da mandlerne lige giver lidt ekstra bid :) YUM!
      Uuuh ja, æble og kardemomme var også en lækker kombi. Elle mandler og chokolade. HAPS! Nå, nu ved jeg da vist hvad weekendens morgenhygge skal gå med ;) Tak for inspiration Anne :)

      Slet
  3. Så er udstikkeren indkøbt og opskriften afprøvet :-)
    Mums, de smager dejligt (og lidt syndigt..)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan Merete :-) dejligt du kunne lide dem ;-) og at udstikkeren fandt et godt hjem ;-)

      Slet