søndag den 31. marts 2013

Kernebrud m. surdej

- men kan også fint laves uden


For disse kernebrud minder egentlig lidt om de kernestykker (oprindeligt fra MissMuffin) jeg før har lavet med surdej, bare denne version her er hurtigere og lavet med en del mere gær i. Jeg valgte dog at tilsætte lidt surdej alligevel, da jeg synes det giver en lækker syre til brødet, og det er uanset om det hæver i 30 min. eller 12 timer. En surdej er immervæk sur i sin oprindelige form, så syre skal den nok tilføje ;)

Altså er denne udgave en del hurtigere at bakse sammen, da den ikke skal hæve natten over, og så kan man jo få lækre nybagte boller i en ruf, hvilket var ret tiltrængt igår, hvor en tømmermænds-ramt gemal skulle have lidt i maven - og nybagt brød er selvfølgelig at foretrække :)

Opskrift til ca. 25 stk.

1 pk. gær (50 g.)
3 dl. lunken vand
2,5 dl. mælk
1 dl. hvede surdej*
3 spsk. græsk yghurt (eller andet surmælksprodukt)
4 tsk. salt
1 stor spsk. honning
ca. 1 kg. hvedemel
3-4 dl. 5-korns blanding
3-4 dl. vand (til kogning)

*surdejen kan undlades, hvis man ikke lige har en sådan på lager, men jeg valgte at bruge den i disse brød alligevel, da det giver en dejlig kant og syre til brødet - også selvom den ikke har fået lov at gøre det vilde hævnings-arbejde i denne omgang. Den jeg har linket til ovenover, er den version jeg har lavet på rugmel. Den lyse/hvede version laves dog på helt samme måde, ved blot at udskifte rugmel med hvedemel :) Neeeemt og ekstremt lækkert ;)

Start med at koge 5-kornsblandingen ud i vandet. Kog indtil alt vand er optaget af kornene, og lad det så køle helt af - førend det tilsættes til gær-blandingen. Lav derfor denne del først, så det har tid til at køle af, imens du rører følgende ingredienser sammen. 

Smuldr gæren ud i skålen og tilsæt det lunkne vand, surdej og mælk. Rør det hele godt sammen, indtil gæren er rørt helt ud i væden. Tilsæt dernæst salt, honning og græsk yoghurt og de afkølede kerner/korn. Rør godt, og tilsæt så hvedemelet lidt efter lidt. Ælt dejen godt sammen, og når dejen er glat og elastisk stilles den til hævning under klæde i ca. 30 min. 

Efter hævning vendes dejen ud på et meldrysset bord, hvorefter den rulles ud til et rektangel og skæres ud i firkantede brud - lige nøjagtig i den størrelse som du helst vil have dem :) Placer dine brud på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem efterhæve i ca. 20 min. Pensl til sidst med sammenpisket æg og bag dine brud ved 200 grader i ca. 15-20 min.




Note: et lækkert og sprødt brød, som egner sig til det meste. Der er godt med kerner i, og selvom størstedelen af brødet består af hvedemel, så får man sig en dejlig mættende (og sund) fornemmelse alligevel. Bruddene kan især anbefales til madpakken, da de har en god form og størrelse, så de er nemme både at spise, men i særdeleshed også at smøre og pakke ind ;)

2 kommentarer:

  1. Mums de ser lækre ud!! Måske det er dem jeg skal have afprøvet til en alternativ Club sandwich :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de virkelig også ;) Uhm ja, det kunne jeg snildt forestille mig kunne være lækkert :) Sikke en god idé ;)

      Slet