onsdag den 20. marts 2013

Rugbrød med surdej

- en grov en af sin slags


For efter at have opdrættet min nye og grove surdej - lavet på rug, ja så skulle han jo afprøves og arbejde lidt for føden :) Han blev derfor smidt i en omgang rugbrød, og gjorde et dejligt og fint stykke arbejde her :)

Der er ikke noget fancy ved dette rugbrød, da det er ganske simpelt og enkelt i sit indhold. Dermed ikke sagt, at det ikke er lækkert, for det er det! Det er død'hamrende lækkert, og er det bedste rugbrød jeg hidtil har bagt. Skøn krumme, sprød skorpe og ja - ganske enkelt lækkert og ligetil, når du altså har styr på din surdej :) 

Af denne dej får du ét stort rugbrød, eller to mindre rugbrød. 

Dag 1 (start gerne om aftenen)
600 g. rugmel
1,5 - 2 dl. grov surdej
5-6 dl. lunken vand
1½ spsk. salt

Bland rugmel, surdej, vand og salt sammen til en homogen masse. Lad dejen blive i skåle, pensl den med lidt vand på toppen og dæk den til med et viskestykke. Lad den stå på køkkenbordet til dagen efter. 

Dag 2 (morgen eller formiddag)
300 g. 5-korns blanding*
2½-3 dl. lunken vand

*du kan også lave din helt egen version, med de kerner og/eller frø du bedst kan lide i dit brød. En blanding mellem græskarkerner, solsikkerkerner og hørfrø er altid godt ;)

Tag nu din dej og bland den sammen med 5-korns blandingen og det lunkne vand. Rør dejen hurtigt sammen, så kornene er ligeligt fordelt i dejen. Smør din(e) rugbrødsform(e) og hæld dejen heri. Glat dejen ud, så den får en plan og fin overflade. Dæk den til med et viskestykke og lad den efterhæve i 6 timer (imens du er i skole, på arbejde eller daser den på sofaen)

Når de 6 timer er gået, tages viskestykket af og rugbrødet pensles med vand og drysses med den ønskede topping. Det være sig havregryn, birkes, solsikkekerner, græskarkerne mm. Du bestemmer helt selv :) Bag nu dit rugbrød ved 175 grader i ca. 1 time og 40 minutter på nederste rille i en forvarmet ovn. 




Note: et yummi lækker rugbrød, som smager som et rigtigt rugbrød gør og bør gøre. Lidt surt og samtidig med en lækker blød indre krumme, sprød skorpe og lækker saftighed. Ååååh ja. bager'rugbrød, go home (hvis man har tiden til at lave det, vel at mærke). Endnu et rugbrød har allerede gang i hæveprocessen herhjemme. Uhm hvor det smager :) 

11 kommentarer:

  1. Godmorgen.

    Hvor sjovt... Jeg lå lige inde i min varme seng og tænke på: At starte med at lave en surdej til rugbrød.
    Eftersom jeg har ferie, kunne jeg jo passe og pleje den. Det er jo alligevel ikke vejr til at gå i haven.

    God dag til dig:-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Hanne :)

      Ejh ja, det er da skægt :) Jamen så ved du jo, hvad du skal begive dig ud i, her i din snefyldte ferie :) For nej, man må sige der ikke er megen udendørs aktivitet at give sig i kast med :)

      God dag til dig :)

      Slet
  2. Sikke en ærgerlighed, at jeg helt har udtømt mit kornkammer, ellers var jeg fluks gået i gang. Det må blive en anden dag, for det lyder lækkert og meget nemt, dit fine brød!

    SvarSlet
    Svar
    1. Oiih ja. Det var lidt dumt, selvom det jo må betyde, at du har fået bagt en dejlig mængde brød på det sidste :-) Denne opskrift er rigtig skøn, og ikke mindst nem, når først surdejen er i hus ;-)

      Slet
  3. Hej Kristine
    Super skønt at se dig igen!

    Knus fra Charlotte (Mou skole)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heeej Cahrlotte :) Og i lige måde. Det var så skønt, at I lige kiggede ind. Rigtig dejligt at se jer begge igen :) Husk endelig at hilse dine klassekammerater OG din søde klasselærer naturligvis ;)

      Slet
  4. Hej Kristine
    Super skønt at se dig igen!

    Knus fra Charlotte (Mou skole)

    SvarSlet
  5. Hej Kristine
    Tak for din opskrift på et skønt rugbrød.
    Jeg bagte det i går efter at have ventet på, at surdejen var klar.
    Surdejen blev en succes - men nu er jeg i tvivl om, hvordan jeg holder den i gang. Hvor tit skal jeg "fodre" den og skal det fortsat være med 1 dl lunkent vand og 1½ dl rugmel?
    Kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla :)

      Ejh hvor dejligt, at det også blev en succes for dig ;) Det glæder mig at høre :)

      Jeps, helt korrekt. Du fodrer den blot med 1 dl. lunkent vand og 1½ dl. rugmel. Jeg gør det ca. 1-2 gange om ugen, samtidig med at jeg giver den lidt motion i form af god omrøring :) To fluer med et smæk ;)

      Slet
    2. Hej igen!
      Tak for dit svar - jeg går i gang med at 'nurse' surdejen :-)
      I mellemtiden nyder jeg det saftige rugbrød.

      Slet