onsdag den 24. april 2013

Bailey's Cupcakes

- og de smager dælme dæjligt


For at sige det på godt gammeldaws nordjysk. For det er altså hvad denne lækre sag er - altså ikke nordjysk eller gammeldaws, jo måske lidt nordjysk, da den jo er lavet i af en gemen nordjyde, meeeen derimod dæjlig og død'lækker. Og nåeh ja, så er den riiiiimelig nem at blive afhængig af. 

Nu håber jeg bare ikke, at mit tyskhold bliver ligeså afhængige, for så kan jeg da godt blive lidt bange for, hvad min læseferie kommer til at gå med - og nej, det er ikke læsning :) I så fald kreerede jeg disse svende til mit tyskhold idag, da vi skulle afvikle de sidste time inden læseferien/sommerferien. Vi sluttede derfor af på bedste vis, nemlig film, kage og tidligt fri - skøøønt :) 

Efterfølgende stod den dog på lidt gruppearbejde, da vi havde nogle løse ender, som lige skulle samles op, inden eksamen banker på døren, men vi var allerede færdige kl. 13.00 og med kage i maven, ja så var det jo ingen sag ;) 

Opskriften skal skal I naturligvis have, for jeg vil garantere jer, at I vil elske den. Derfor: lav den, nyd den og slå mave ;) Det er nemlig en lækker bombe, som syner af overskud, men som altså ikke kræver vilde skills eller andet ståhej - promise :) Så spring endelig ud i det!

Opskrift til ca. 15 stk. 

2 æg
220 g. sukker
2 tsk. vaniljesukker
1 tsk. natron
1 dl. flydende becel
2 dl. kærnemælk
2 dl. bailey's
60 g. kakaopulver, usødet
250 g. hvedemel
100 g. mørk chokolade, hakket

Mousse:
1 pose Dr. Oetker Chokolademousse
2 dl. bailey's
½ dl. skummetmælk

Pisk æg og sukker luftigt og tilsæt så vaniljesukker, flydende becel, kakaopulver, kærnemælk, Bailey's og hvedemel. Pisk godt undervejs, og rør gerne dejen sammen i en røremaskine, hvis du har sådan en. På den måde kan du tilsætte ingredienserne imens der piskes imellem. Afslut med at komme natron og chokoladen i.

Når dejen er rørt godt igennem fordeles den ud i muffinforme og bages ved 200 grader i ca. 15-20 minutter. Stik evt. en tandstik ned i midten af kagen, for at sikre, at den er færdig og gennembagt. 

Lad kagerne køle af og lav imens cremen. Pisk blot pulver, Bailey's og skummetmælk sammen med en håndmixer i et par minutter ved høj hastighed. Pisk indtil moussen er glat og luftig, og kom den så i en sprøjtepose med glat tyl i. Læg posen på køl, indtil du og kagerne er pynte'klar. Sprøjt så moussen ud over kagerne i en rund glat "bobbel" og afslut med lidt chokolade'drys og et friskt blad citronmelisse :)




Note: en skøn og svampet cupcake, som smager lidt i retningen af skildpadder fra Toms. Den har den der lækre runde smag af karamel blandet med smagen af bitter chokolade, som så til sidst rundes af med en lækker og cremet mousse på toppen, som jo også smager af Bailey's. Uuuhm!

Man kan sige meget om Dr. Oetker og deres færdigmousse, men selvom jeg ikke er meget til deres chokolade version, så hjælper det altså gevaldigt, at den bliver pisket op med en god sjat Bailey's :) Uuuf. Så hvis man ikke er meget til Bailey's i sin rene form, så smid den i en gang kage og mousse,og bingo banko - en skøn og ikke mindst nem basse er bakset sammen. HAPS!

8 kommentarer:

  1. You had me at Baileys... :o)

    De ser skønne ud, og som den lille Baileys-gris jeg er, må de naturligvis prøve en dag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Muhahahaha, jeg VIDSTE det ;) Goot'yaaa! :D Og ja, du må naturligvis afprøve dem, for de er HERRE gode! Oooohj.

      Slet
  2. OMG! Det ser jo fuldstændig perfekte og aaaalt for smukke ud :D Det kan godt være at bailey og mig ikke er bedste venner...host host, en smule for meget en gang eller 2.. Men jeg kan spotte en gude-kage når jeg ser den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Øøøøh, som I - det var de ligesom ogsååååå ! Nøjh manner, jeg kunne godt kværne endnu en lige nu, men too baaad. De er ALLE væk. ØV! Jeg vidste jeg skulle have lavet dobbelt portion ;)

      JEg kender godt den der med bailey's og fuldskab, men de var slet ikke Bailey's klamme på den der sprut måde, heldigvis ;) Uuuhm! Så gudekage!? ØØh ja - sport on. Du kan altså bare spotte de sager der på lang afstand. Jeg er imponeret ;)

      Slet
  3. Hej

    Fantastisk blog du har.... Dejlige brød og boller opskrifter....

    Dine Baileyskager ser lækker ud:-)
    Hvor har du købt papirformene??? Jeg har set dem flere steder. Og ønsker jeg mig at vide hvor kan jeg købe dem?

    Tror du man må køre hjem, hvis man spiser et par kager?? Pjat;-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.

      Mange tak for roserne :) Dejligt at høre, at stadig flere og flere finder vejen hertil og nyder det de ser ;)

      Jamen faktisk er formene venligst købt af den lokale bager ;) Så jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvor du kan købe dem henne, udover evt. at lure og spørge hos din bager. Du kan dog selv kreere sådanne tulipan forme, og jeg har faktisk lavet en lille to-do på det for noget tid siden. Denne kan du se her: http://krissers-cookiecrumble.blogspot.dk/2011/08/how-to-tulipan-muffinforme.html

      Held og lykke med det ;) Og jaja, du kan trygt køre hjem på sådan et par hapser der. Ingen problem :D hahaha.

      Slet
  4. Åh, du forstår altså bare at få alting til, at se utroligt lækkert ud altså! Så dem må jeg helt klart prøve at bage en dag, har nemlig altid Baileys stående ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, taark søde Gitte! Altså måske ser disse lækre ud, men det var de i sandhed også!!!! Og ja, Bailey's har man ofte på lager, men den sidste sjat får altid lov at stå - LÆNGE!

      Slet