torsdag den 4. april 2013

Havresmåkager m. marcipan

-  og et strejf af hvid chokolade og sommerbær


Men faktisk er det ikke helt så nemt at bage, når ens køkkenvægt er løbet tør for strøm! Du tænker sikkert nu, at jeg da bare kan skifte batteriet i den, da det jo sikkertt er et helt alm. AA-batteri den bruger, og som man normalt har ekstra af i sin husstand. Og jaja, jeg har da også et sådant lager, bevares, men tror du så, at det er et helt alm. AA-batteri den dumme køkkenvægt skal bruge? Neeeej da, det er nemlig sådan et firkantet gøjler batteri, som man IKKE lige har på lager..... Doooooh.....

Well, det afholdt mig sørme da ikke fra at bage - næææh du, jeg måtte da bare igang med at regne lidt om, så det hele kunne laves vha. et decilitermål. Det gik vildt godt, så du kan rolig abe efter :) Jeg må dog erkende, at jeg fremover nok skal have et enkelt firkantet-spasser-batteri liggende i reserven. Bare lige for en sikkerheds skyld ;) 

Opskriften har jeg fået inspiration til inde hos den kære Anne Au Chocolat. Jeg brugte de fleste af hendes ingrediensener, men ændrede alligevel lidt på både mængde og smags-nuance :)

Opskrift til 10-12 stk.

3-4 spsk. blødt smør
3/4 dl. sukker
1 dl. havregryn
1 dl. hvedemel
1 dl. revet skovbær marcipan
+ hvid chokolade
+ frysetørrede hindbær til pynt

Bland alle ingredienserne sammen til en sammenhængende masse og del dejen i 10-12 lige store dele, som rulles til kugler og presses let flade med fingrene. Placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir og bag dem ved 180 grader i ca. 10-15 minutter, eller indtil de er gyldne og sprøde. 

Køl kagerne af på en bagerist, og når de er helt afkølet dyppes den ene ende/side i en omgang smeltet chokolade. Mørk som hvid - du bestemmer :) Til sidst drysses lidt frysetørrede hindbær (eller andet krymmel-nips, såsom hakkede nødder, krymmel eller anden frysetørret frugt) over den stadig smeltede chokolade, og småkagerne får nu lov at køle og størkne helt.




Note: en lækker sød og frisk småkage, som smager skønt af sommer. Jeg valgte at lave denne udgave, da jeg havde en rest skovbær marcipan tilbage. Jeg lavede dog to varianter, da der også blev kreeret en variant med alm. marcipan og revet appelsinskal i. Denne version blev så dyppet i den mørke chokolade og drysset med lidt appelsinskal. Dem skal jeg også nok huske at blogge om den dag, men for nu må I nøjes med denne dejlige tøse-småkager, som så absolut også kan spises af mandfolk :) Det er testet ;) 

10 kommentarer:

  1. Ja du fanger altid mig når marcipan bliver nævnt.... De ser dejlig tøset ud...

    Hvor køber du de der frysetørret hindbær, jeg kan ikke finde dem nogen steder - meget irriterende !!!

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja det er altså smart. Den må jeg altså lige til at tænke lidt mere over, når jeg skriver overskrifterne ind ;) haha!
      Jeg har købt min bøtte i Kop&Kande :) Den har en dejlig størrelse, og koster ikke det vilde. Win win :)

      Slet
  2. De ser godt nok grumme godt ud Kristine :-D sådan en kunne jeg og min gravide mave godt lige spise... Hvor var det du sagde du boede ;-) hehe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ååååh ja - jeg er også sikker på, at bette'bebs ville elske dem ;) Haha, ja det kunne du li' at vide, hva? :) Nææh du, hvig jeg fortæller dig det, så kommer du jo bare rendende hele tiden og truer med hormon-udbrud, hvis du ikke får kage ;)

      Slet
    2. Det kan du nemlig tro ja! :P Kender ingen, der bager så meget og så lækkert som dig ;) Hvor gemmer du det alt sammen henne - er bare SÅ sikker på, at du har et lager ;)

      Slet
    3. Ja det var det jeg tænkte ;) Hahahaha! Orrrk det var altså søøøødt sagt, men altså ift. lager, så fryser jeg noget ned (det der kan fryses ned), så jeg lige kan diske op med noget lækkert, hvis der kommer uventede gæster, men ellers bliver der altså også givet ud til højre og til venstre ;) jeg kan jo ikke spise det hele selv (DESVÆRRE) :D

      Slet
  3. HAPS! Jeg donerer meget gerne et "firkant-batteri" for 2 stk. kager med mørk chokolade, tak :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Seriølle???? Det var da værd at overveje ;)

      Slet
  4. Hvor ser de bare vildt gode ud! haha ift vægten er vores sgu også ved at være løbet tør tror vi. Nogen gange kan vi øse mel op i en skål, og den ændre sig bare ikke. Det er ret kritisk hvis ens vægt ikke virker hvis man prøver at følge en opskrift ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åååh nej da! Men ja - det er nemlig ret kritisk, når vægten begynder at svigte!!! Det MÅ bare ikke ske - specielt ikke for sådan nogle bage'freaks som os ;)

      Slet