søndag den 26. maj 2013

Abrikosboller m. mandler

- en sød og saftig lille basse


Som er mere end perfekt til morgenmaden, hvad enten man har fået sommerferie eller ej :) Jeg kan dog fortælle, at det føles ekstra godt at nyde sådan en morgen'svend, når man HAR fået sommerferie, og først skal møde i skole igen til august. Oooh yes - that's life :)

Nå, men disse svende blev jo altså bagt den anden morgen, da det lige skulle fejres en ekstra gang, at jeg har fået sommerferie, for så må man godt hygge lidt ekstra :) Bollerne er koldthævede, som jeg jo altså er kæmpe kæmpe fan af. Jeg elsker konceptet med, at det hele ikke skal æltes så pokkers lang tid, og at man derfor nemt og hurtigt kan bakse en dej sammen aftenen inden, smide den på køl og så ellers bare klaske den ud på et par bageplader morgenen efter. Og nåeh ja, så smager det bare lige en smule mere "syrligt" og lækkert, da gæren har fået lov at arbejde hele natten. Yummi siger jeg bare. Thumps up for koldhævning :)

Opskrift til ca. 18 stk.

25 g. gær
3 dl. vand
4 dl. yoghurt (gerne en peach melba)
2 tsk. salt
1 spsk. honning
200 g. fiberblanding
200 g. rugmel 
500 g. hvedemel
150 g. hakkede tørrede abrikoser
100 g. hakkede mandler

Rør gæren ud i vandet og tilsæt dernæst yoghurt, salt, honning, fiberblanding, abrikoser og mandler. Kom dernæst al rugmelet i, og herefter hvedemelet lidt efter lidt, indtil du får en klæg men fast dej. Smør en skål med lidt olie, kom dejen heri og dæk den til med husholdningsfilm. Stil skålen på køl natten over (mindst 10 timer). 

Når dejen dagen efter har hævet færdig vendes den ud på et meldrysset bord, hvorefter den formes til rustikke boller. Placer bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir, pensl med vand og bag bollerne ved 200 grader i ca. 15-20 minutter. Bollerne skal være sprøde og gyldne i toppen. Afkøl dem på en bagerist efter endt bagning, og kom dem i tætsluttende poser. Bollerne kan fint fryses ned, hvis du ikke lige får spist alle 18 stk. på én gang ;)




Note: en sød og saftig bolle, som emmer af saft og kraft med de saftige abrikoser og de knasende mandler. Bollerne passer særdeles godt på morgenbordet, og går skønt sammen med alskens ost og marmelade, men at nøjes med en god klat smør herpå, er nu heller ikke sådan at kimse ad ;) Jeg kan desuden informere jer om, at en skive brie og en klat figenmarmelade går ekstreeemt godt hertil :) 

6 kommentarer:

  1. Da du postede de her basser på Instagram rumlede min mave noget så grusomt! ;)
    De ser virkelig lækre ud!
    Og hvor snyd du allerede har sommerferie! Jeg vil også - eller så igen, hvis jeg har fået sommerferie, så er det fordi der har været eksamen. Knap så stor fan af eksamen som sommerferie ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, iiih for pokker Anne! Jamen så virkede min post jo efter hensigten ;) Muhaha!

      ja, i know. Det er også lidt underligt for mig. Jeg forstår det ikke helt selv, og føler derfor heller ikke helt, at kunne nyde det fuldt ud endnu. Det hjælper nok en smule, når vi rammer juni måned, for den er bare mere "sommerferie-agtig" end maj er det ;)

      Og ja, eksamen er dum, men hvis du havde sommerferie, så var du jo på den anden side af de dumme sataner ;)

      Slet
  2. Yum, elsker tørrede abrikoser, de ser overgode ud - og så lige med en gang brie, solbærsyltetøj og en kop kaffe!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Me toooo. Og hvis man så lidt spiser dem sammen med en mandel, så er det den perfekte eftermiddagssnack ;) HAPS! også derfor valgte jeg at komme mandler i disse skønheder. Bare fordi jeg kunne, og fordi jeg vidste matchet var to die for ;)

      Og ja, brie, syltemøj og kaff'... GUUUF!

      Slet
  3. MUMS! Altså i min optik, så er abrikos og koldthævet brød bare et match made in heaven! De ser så lækre ud og smager med sikkerhed afsindigt godt :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Også i min optik da ;) Og så lige med lidt mandel til det knasende hjørne. HAPS! :) Tro mig - de er HIMMELSKE!!!! :)

      Slet