søndag den 23. juni 2013

Hjemmelavet hyldebærsirup

- endda med ekstra kærlighed


For når man bruger den dejligste hyldebærsaft lavet af den dejligste bedstemor, så må der da så absolut været dobbelt op på love :) I hvert fald har jeg også gjort mit til, at fylde ekstra kærlighed ned i det lille glas - både indeni, men i særdeleshed også udenpå - og det kan smages :)

Denne sirup er nemlig sød, frisk og lækker på én og samme tid. Det er derfor også en fin idé til en værtindegave, hvis du lige står og mangler sådan en :) Fyld den blot over i et glas du ønsker at give væk, kom et lille bånd rundt om og wupti - så er værtindegaven i hus. Jeg lover dig, at den med garanti vil vække glæde og begejstring, for hvem kan egentlig stå for hjemmelavede søde sager? I hvert fald ikke mig, og derfor skal I da have opskriften :) Det er både nemt og hurtigt, og oser af overskud :)  

Opskrift til ca. 3½ dl. 
4 dl. hyldebærsaft (jeg brugte en hjemmelavet version)
1½ dl. sukker
2 brugte/tomme vaniljestænger

Bland alle tre ting sammen i en gryde, og kog det langsomt op. Siruppen skal ikke bulderkoge men blot småsimre indtil den begynder at tykne og få en sirupsagtig konsistens. Rør under hele processen, så din sirup ikke brænder på eller bliver for tyk. Husk på at den tykner lidt ekstra, når den bliver kold. 




Note: hyldebærsirup kan anvendes til mange skønne ting. Jeg bruge den blandt andet til min morgenskyr, i smoothies, ovenpå oste, i salaten eller ovenpå desserten, hvad enten det er is, lagkage, muffins, fromage eller pavlova. Uuuhm. Næste gang der skal laves pavlova herhjemme, så tror jeg da nok, at den skal dryppes lidt med disse søde dråber! ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar