mandag den 24. juni 2013

Mørkt Mandelbrød

- et brød med gods og krumme


Og nu kunne jeg ikke holde mig i skindet mere. Der er nemlig gået alt for meget tærte i den på det sidste, og så er det tilmed ved at være aaaalt for lang tid siden, jeg sidst har bagt brød, men det er heldigvis ændret nu. 

Kager er underskønne, men vi skal også huske at spise brød til, ikk? :) Hvis der også er gået alt for meget kage i den hjemme hos dig, så kan jeg varmt anbefale dig at gå i køkkenet og bage dette brød. Det er let at gå til, smager skønt, og hvis du tilmed har en røremaskine, der kan hjælpe dig på vej, ja så går det allerede over stok og sten. 

Opskrift til ét brød i brødform

25 g. gær
3 dl. fingervarm mælk
2 dl. natural yoghurt
1 tsk. groft salt
½ dl. olie
1 spsk. mørkt maltmel
200 g. grahamsmel
ca. 600 g. hvedemel
120 g. mandler, hakket groft

Rør gæren ud i den lune mælk og tilsæt dernæst yoghurt, salt, olie, mørkt maltmel og grahamsmel. Tilsæt så de hakkede mandler og herefter hvedemelet lidt efter lidt. Ælt dejen godt igennem, indtil du har en elastisk og blød dej. Stil dejen til hævning et lunt sted og under klæde i ca. 40 minutter. Vend dernæst dejen ud på et meldrysset bord, del dejen i tre lige store dele som rulles til tre brede brød, som placeres tæt ved siden ad hinanden i en smurt brødform. 

Bag brødet ved 200 grader i ca. 40 minutter, eller indtil det er gennembagt, hult i bunden og sprødt og gyldent i toppen. Lad brødet køle helt af, før du pakker det ind. Du kan naturligvis også spise en skive imens den stadig er lun - det vil jeg klart anbefale :) 



Note: et sprødt og groft indspark på morgenbordet, som smager skønt med både smør, marmelade, ost og pålægschokolade på. Og nåeh ja, nutella - ikke at forglemme :) De knasende mandler kombineret med den let-ristede smag af maltmel går fantastisk godt i spænd. Du kan, hvis du ikke har maltmel på lager, vælge at anvende lidt maltsirup istedet, og hvis du foretrækker hasselnødder, valnødder eller andre nødder i brødet end mandler, så kan disse naturligvis også skiftes ud. Dit brød - dine nødder - dit valg ;) 

8 kommentarer:

  1. Uhmmm det ser SÅ lækkert ud :) Jeg skulle lige til at spørge om maltsirup kunne bruges i stedet, for det har jeg skam på lager og så servere du jo svaret på et sølvfad :D Tak for det! Det skal helt klart bages i ferien, hvor både forældre og gæster skal forkælelse :D

    Det lyder næsten som om at brødet skal vælges ind i folketinget hos DF med den afslutning ;) men så har det vidst den forkerte farve :P

    SvarSlet
    Svar
    1. haha, ja der er sørme ikke noget at komme efter. Brug du blot din maltsirup. Måske bliver brødet ikke helt så mørkt, men smagen er der stadig :)

      Haha, hvorfor lige DF ? :) Men nej, så har den nok ikke så god en farve! ;)

      Slet
    2. Df's nye slogan er jo "Dit liv, Dit valg" - såååå det passer jo ret godt på dit brød-slogan ;)
      Men jeg glæder mig nu til at bage brødet alligevel :P

      Slet
    3. Haha så for pokker da. Det vidste jeg slet ikke. Men ja, så passer det da helt perfekt. Haha :-D Håber brødet falder i din smag også. Selv fik jeg lige et par skiver til aftens teen ;-) yuuum.

      Slet
  2. Mums det ser super lækkert ud. Glæder mig altså virkelig til jeg må spise brød igen. (vi kører 0 hvedemels periode herhjemme)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ork for pokker da! Ja se det havde jeg ikke kunne klare ;) Sådan! Hvor er I seje...

      Slet
  3. Nu har mit indlæg ikke noget at gøre med denne opskrift, men ville bare sige at jeg elsker din blog! Kom til at tænke på om du nogensinde har overvejet at udgive en bog? Altså en bog med dine opskrifter.. Ved godt man bare kan gå ind på din blog også har man adgang til uendelig mange gode opskrifter, men synes bare en bog ville være noget andet.. :)
    Tak for nogle rigtig gode opskrifter.. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Iiih altså, tusind tusind tak for de skønne roser. Dejligt du nyder bloggen, og kan bruge den til noget ;) Uha, du kan tro jeg har overvejet det, OG drømt meget om det, men altså - man skal jo lige finde et forlag, som gider udgive en bog med mig. Og det er nok der problemet ligger ;) Men du kan tro, at det da er en af mine drømme. For det kunne da være fedt, at udgive sin egen kage'bagebog. Ingen tvivl :D

      Slet