søndag den 18. august 2013

Grove Gulerodsflútes

- perfekte til skolestart og madpakketid


Og så passer den jo helt perfekt til dagen idag, for i morgen truer endnu en uge, og så skal madpakken altså være i orden :) 

Jeg fik for noget tid siden tilsendt lidt nyt mel fra AMO, og den ene variant var en omgang økologisk Landhvedemel, som der efter sigende skulle være mere smag i, da udmalingen i denne variant er højere! Amo kalder det selv for en mere "gammeldags" hvedemel, og den tanke er i sig selv ret fantastisk, hvis du spørger mig :) 

Nå, men faktisk har de ret! For den økologiske landhvedemel både dufter og smager af mere! Selv da jeg vendte det ned i røremaskinen kom en dejlig duft og hyggelig duft af mel, og den blev bestemt ikke ringere af at blive fugtig nede i de våde ingredienser. Uuuuhm. Jeg er i hvert fald fan - og så synes jeg desuden at indpakningen er lidt hyggelig :) 

Opskrift til 10 flútes

50 g. gær
3 dl. lunken vand
2 dl. mælk
1 dl. olie
2 tsk. salt
1 spsk. mørkt maltmel
1 dl. sesamfrø
1 dl. hørfrø
3 gulerødder, revet
ca. 600 g. økologisk landhvedemel

Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt dernæst mælk, olie, salt, maltmel, sesamfrø, hørfrø og de revne gulerødder. 

Tilsæt melet lidt efter lidt, og lad din røremaskine (hvis du har sådan en), gøre alt det hårde arbejde for dig. Ælt dejen godt igennem og tilsæt evt. mere mel, hvis du synes dejen er alt for klistret. 

Lad dejen hæve lunt og under klæde i ca. 30-45 minutter, hvorefter den vendes ud på et meldrysset bord, rulles let ud i en lang pølse, hvoraf den deles i 10 lige stre stykker. hvert stykke rulles let i begge ender og placeres dernæst på en bageplade beklædt med bagepapir. 

Bag dine flútes ved 200 grader i ca. 20 minutter, eller indtil de er gyldne og sprøde i toppen. Lad den køle af på en bagerist. 




Note: en mørk og sprød godte, som mætter de fleste madpakke'sultne - både børn og voksne. Gulerødderne giver den helt rigtige og lækre fugtighed til brødene, og den lækre smag af landhvedemel sammen med maltmel er let at få øje på. Mums. Jeg glæder mig i hvert fald til min madpakke i morgen - og pludselig er mandag ikke helt så slem :) 

4 kommentarer:

  1. Har godt set melet i butikkerne, men var lidt skeptisk. Men det kan da godt ske at der skal en pose med næste gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var i hvert fald ret begejstret for det, selvom jeg normalt ikke køber øko ;-)

      Slet
  2. De flutes ser rigtig lækre ud :-) Kan man mon bruge almindeligt hvedemel, hvis man ikke lige har dén type?
    Vh. Luise

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også rigtig lækre, og ja - du kan naturligvis bruge det mel, du nu har på lager ;)

      Slet