lørdag den 21. september 2013

Æbletærte m. vanilje og lakrids

- og lidt god marcipan i bunden


For det er simpelthen nu, at æblerne er allerbedst, og det skal i den grad udnyttes. For ikke nok med at jeg har været heldig at være blevet beriget med æbler fra svigernes have, så fik jeg også en ordentlig omgang små lækre og saftige ananasæbler med hjem fra visit hos mine bedsteforældre i onsdags. 

Og selvom en helt klassisk æbletærte er nok så lækker, så skal der jo også ske lidt nyt engang imellem. Det passede helt perfekt med, at svigermor sendte mig et link til en opskrift den anden dag. Det var en æbletærte med vanilje, marcipan og lakrids - fundet på Superbest.dk, og den skulle naturligvis lige afprøves. 

Jeg fulgte ikke opskriften helt, kun til fyldet, da jeg valgte at bruge min egen opskrift på mørdej. Den ved jeg virker, og jeg ved hvor skøn den er at arbejde med ;) Nå, men opskriften får i selvfølgelig som jeg lavede den. 

Mørdej:
150 g. smør
100 g. flormelis
1 vaniljestang
1 æg
300 g. hvedemel

Fyld: 
4-5 æbler (alm. størrelse)
200 g. marcipan
3 spsk. sukker
1 stang vanilje
2-3 tsk. lakridspulver

Skrab vaniljekornene ud og mas dem ud i lidt flormelis. Rør smør, flormelis, vanilje og æg sammen og vend hvedemelet i. Ælt dejen til en blød og lækker masse og stil den så på køl i en times tid.

Smør din tærteform og rul så 2/3 af din dej ud på et meldrysset bord, så den passer ned i formen. Vend dejen i formen og skær det overskydende af kanterne. Riv marcipanen groft og læg det i bunden af tærten.

Skyl og skræl æblerne, skær kernehuset ud og skær dem så i tynde og fine både, som placeres i et fint lag i formen. Drys sukker og lakridspulver udover æblerne og rul den resterende dej ud på bordet. Stik fine stjerner ud med en udstikker og placer dem øverst på tærten. Pensl med et sammenpisket æg og bag tærten ved 180 grader i ca. 20-30 minutter.

Lad tærten køle let af, men husk samtidig at nyde den lun, OG med en god klat cremedølle til (aka. cremefraiche) :)




Note: en lun og efterårs'skøn æbletærte, og en lidt anderledes måde at lave æbletærte på. Lad dig ikke snyde af den meget mørke farve - det er bare lakridspulveret der lige giver lidt ekstra der ;) Og udover ekstra farve, så giver det naturligvis også ekstra smag! Kombinationen af den søde mørdej, de let-syrlige æbler, den salte lakrids og den nødde-lækre marcipan, den sidder altså lige i skabet. Der er hverken for meget eller for lidt lakrids i - mængden er ganske enkelt perfekt :)

Jeeeps, jeg kan så absolut anbefale dig, at lave denne lille lune sag. Og HEY - tærten er forresten lavet i en af mine skønne fødselsdagsgaver, et smukt og nyt sort mega mussel fad. Jeg elsker det allerede!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar