søndag den 20. oktober 2013

Græskarkage m. marcipan

- en skøn og krydret Halloween kage


Hvis du synes? :) Og det synes jeg, for selvom der ikke helt er Halloween endnu, så må man godt varme op. Det gjorde jeg så igår, hvor denne skabning blev overrakt til min lillebror, der igår fejrede sine unge 19 år :) Han blev fejret i mine forældres sommerhus i Saltum, og hele familien var samlet om ham. Vi blev inviteret til frokost og fik serveret hele det kolde bord, incl snaps og ost ;) Dernæst blev denne svend sat på bordet sammen med min mors gude skønne brunsviger! Ak ja - den kommer jeg altså aldrig til at lave ligeså god som hende! Mums.. 

Nå, men opskriften er egentlig med inspiration fra Odense, men jeg tilføjede lidt ekstra ingredienser for at sikre mig den helt rigtige "pumpkin" smag :) Min version får I herunder. 

Opskrift (en springform) 8-10 personer
1 hokkaido græskar
250 g. smør
200 g. sukker
250 g. marcipan, revet
3 æg
350 g. hvedemel
2 tsk. kanel, stødt
1 tsk. kardemomme, stødt
1 tsk. ingefær, stødt
½ tsk. nelliker, stødt

Del først dit græskar, udhul det, skræl det, skær det i mindre stykker og dump det så ned i et ovnfast fad, hvor det bages ved 180 grader i ca. 45 minutter, eller indtil stykkerne er bløde og møre. Når græskarret er færdigbagt blendes det til mos med en stavblender. 

Pisk smør og sukker cremet og tilsæt dernæst marcipan, græskarmos og æggene et ad gangen. Pisk massen jævn og kom dernæst mel, kanel, kardemomme, ingefær og nelliker i. Rør dejen godt igennem og hæld den dernæst over i en smurt eller beklædt springform. Bag kagen ved 200 grader i ca. 30-45 minutter. Tjek om kagen er færdig, ved at stikke en tandstik ned i midten af kagen. Tandstikken skal være helt ren, når den hives op, og så er din kage færdig. Lad den køle helt af på en bagerist. Imens laves frostingen. 

Frosting:
200 g. smør, blødt
200 g. flormelis
20 ml. mælk
20 ml. karamel sauce (jeg brugte Hershey's)

Pisk smørret med en elpisker indtil det er blødt og cremet. Sigt halvdelen af din flormelis ned i smørret sammen med mælk og karamel. Pisk igen indtil blandingen igen er cremet, hvorefter resten af flormelissen sigtes ned i. Pisk igen - denne gang til din frosting er ensartet og cremet. 

Del kagen i to tykke bunde og fyld frostingen imellem de to bunde. Læg bundene sammen og stil kagen på køl, hvor den sætter sig helt, inden den til sidst smøres op og (måske) pyntes med hjemmelavet fondant :) 


Note: ooooh yes - selvom det jo egentlig skulle være lidt spooky, så er det det slet ikke - tværtimod. Det var smagen derimod, sød, krydret og lækker varm. Endnu en efterårs klassiker, så helt sikkert skal laves endnu en gang næste år. Hvis nogen af jer har smagt en pumpkin pie, så smager den meget derhen af. Det skyldes naturligvis de samme krydderier og græskarret - konsistens er bare anderledes her :) Tag dog ikke fejl af det, da det stadig er en bastant kage, og den putter sig godt til rette på bunden ;)  

8 kommentarer:

  1. Mums den ser god ud. Tillykke med din bror :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Bianca :) Nu er jeg jo slet ikke ligeså ferm til det med fondant, som du er, meeeen det gik nu ret smertefrit alligevel :) TAK! :) Det er ikke til at fatte, at de mere eller mindre er voksne nu, de mindre søskende :)

      Slet
  2. Jeg synes ikke, jeg kan se, hvornår græskarmosen skal i? Kagen ser rigtig lækker ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den skal bare i sammen med æggene ;) Kagen var SÅ skøn, og dejlig krydret. Jeg er naturligvis lidt træt af, at jeg ikke fik et billede af den, da den blev skåret over, men sådan er det jo, med kager der skal gives væk ;)

      Slet
  3. Den er SKØN! *elsker Halloween* :-)

    SvarSlet
  4. Hvordan blev konsistensen?

    Jeg bagte den også i weekenden og var faktisk ikke synderlig imponeret. Kagen var meget "våd" på trods af, at den fik en del længere tid i ovnen.

    Men hvis jeg skal lave den en anden gang, vil jeg overveje dit forslag med at dele den og putte frostingen i midten. God idé!

    SvarSlet
    Svar
    1. Konsistensen blev så fin. Altså den var naturligvis svampet på grund af al den skønne græskarmos, men helt fin og gennembagt..

      Slet