mandag den 23. december 2013

Brunkager

- en ny opskrift afprøves


Og det er altså ikke fordi, at denne opskrift er anderledes spændende (det skulle da kun lige være i den lidt anderledes form - aflang), men ganske enkelt fordi at jeg på et tidspunkt fik fat i noget brunkagekrydderi. Jeg har ellers altid brugt den kære Mette Blomsterbergs opskrift på brunkager, MEN i mangel på både nelliker og pistacienødder, så måtte horisonten udvides, og da et brev med brunkagekrydderier kiggede ulmt på mig, så måtte jeg jo lige afprøve det :) 

Opskriften jeg brugte, var såmænd bare opskriften på bagsiden af brunkagekrydderi-brevet, og den er naturligvis fra Dr. Oetker - ligesom brunkagekrydderiet. Jeg ændrede dog en smule i den, da jeg for det første var ved at løbe tør for sukker, og for det andet fordi jeg bugte almindelige hele mandler - og så lidt flere af dem :) Opskriften, som jeg lavede den, får I naturligvis herunder. 

Opskrift med inspiration fra Dr. Oetker

TIL CA. 100 STK.

1½ tsk. potaske
½ dl. vand
250 g. smør
200 g. lys sirup
100 g. sukker
70 g. flormelis
1 pose brunkagekrydderi
1 pk. sukat (100 g.)
100 g. hele mandler (med hinde)
500 g. hvedemel

Fremgangsmåde: 
  1. Rør først potasken ud i vandet
  2. Smelt smør, sirup, sukker og flormelis sammen, og lad det gå et kort opkog
  3. Bland vand/potaske væsken op i sukker/smør blandingen og lad det køle lidt af, indtil det er lunken
  4. Bland imens brunkagekrydderi, sukat, hele mandler og hvedemel sammen, og hæld det ned i den fedtede sukkermasse, når den er kølet ned. 
  5. Ælt dejen godt igennem (jeg brugte røremaskine, da det er noget fedtet), og kom dejen over i en firkantet plastbøtte/fad beklædt med bagepapir
  6. Bred dejen jævnt ud, og sørg for at komme helt ud i hjørnerne, så dine brunkager kommer til at stå helt skarpt
  7. Stil dejen på køl - gerne i ét døgn, men mindst 14 timer, skær den store blok ud i 4-5 centimeters brede blokke og skær nogle tynde skiver heraf - mine blev bare lidt aflange i stedet :) Perfekte til at dyppe i kaffen ;) 
  8. Placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir og bag dem ved 200 grader i ca. 5-7 minutter
  9. Lad småkagerne køle af på en bagerist og opbevar dem i tætlukkede og julede kagedåser :) 



Note: en sprød og lækker brunkage, som emmer og smager af jul. Alligevel savner jeg dog en smule mere rydderi i dem. De smager som brunkager, men jeg synes alligevel, at Mette Blomsterbergs opskrift er en del mere krydret - og det savner jeg nok lidt. Ellers en helt almindelig og lækker brunkage, som passer perfekt på ethvert jule-kaffebord :)

GLÆDELIG 23. DECEMBER :) 

4 kommentarer:

  1. Lyder lækker og let. Den vil jeg prøve at bage :-P

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også en let opskrift, og så smager de friskt og lækkert af sukat og krydderier - uhm :)

      Slet
  2. Spændende version! Jeg kan godt lide, at du har givet dem en anden form - de bliver mere elegante af det :-)

    Og i øvrigt rigtig glædelig jul! Må juledagene blive lange, fredfyldte og proppet med god mad ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg plejer jo, at lave dem firkantet, men i år skulle der ske lidt. Måske de bliver klassiske og runde næste år ;)

      Rigtig glædelig jul til dig også kære Piske :) Mad og fredfyldthed er gået i opfyldelse :)

      Slet