onsdag den 25. december 2013

Koldhævet Hørfrøbrød

- det perfekte brød til julemorgen


Men først - RIGTIG GLÆDELIG JUL allesammen. Jeg håber I alle havde en dejlig dag og aften igår, og at I ikke lider alt for meget af trommesyge idag :) Selv havde jeg en dejlig i familiens skød, og der blev spist og drukket til den store guldmedalje, og så var der pakker....pakker i massevis - jeps, så er alt jo, som det skal være. 

Idag har vi heldigvis ingen planer, udover at dase og lege med julegaver naturligvis :) Og det er naturligvis også, hvad vi har brugt dagen på indtil nu - sovet længe, spist sen morgenmad (hvor dette koldhævet brød, som jeg satte over igår morges, blev nydt), set julefilm, daset på sofaen, spist konfekt og leget med julegaver :) Hurra for julefrokostfri d. 25 decemeber :) 

Opskrift til ét brød

15 g. gær
5 dl. koldt vand
1 spsk. salt
2 tsk. sukker
50 g. hørfrø
ca. 600 g. hvedemel

Fremgangsmåde:
  1. Rør gæren ud i det kolde vand og tilsæt efterfølgende salt, sukker og hørfrø
  2. Rør salt og sukker ud i vandet og tilsæt hvedemelet lidt efter lidt - rør i dejen under hele processen
  3. Ælt dejen godt igennem, smør en brødform med olivenolie og hæld dejen heri
  4. Dæk formen med husholdningsfilm og stil den på køl natten over - mindst 6 timer
  5. Tag dejen ud af køleskabet, og lad den hvile på køkkebordet i et kvarters tid, hvor den får lov at temperere lidt - imens varmes ovnen op til 200 grader
  6. Bag dit brød ved 200 grader i ca. ½ time, eller indtil brødet er bagt, har en sprød skorpe og lyder hult, når du banker i bunden af det. 

Note: et mættende, saftigt og luftigt brød, som har den dejligste og sprøde skorpe - uhm. Jeg har sagt det før, og jeg stopper sandsyndligvis aldrig med at sige det; JEG ELSKER KOLDHÆVET BRØD!

Hvad spiser I til morgenmad d. 25 december? Risalamande, brød, yoghurt, eller ingenting pga. den førnævnte og berygtede trommesyge fra igår? :) 

6 kommentarer:

  1. Først en lille bitte klat risalamande :) Så nybagte, koldhævede boller med Nutella og friskpresset juice da de to herrer gad stå op :) Glædelig jul søde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte det nok ;) Jeg var også en lille smule bitter over, at jeg glemte den klat risalamande, som var tiltænkt mig og min morgenmad ;) Men ja, så var det godt, at der var brød på køl ;) Jeg håber, at din første juleaften i Olivia gik godt. Glæder mig til at høre om det :) Glædelig jul søde du <3

      Slet
  2. Hmmm det ser nemt og fint ud - det ku da være jeg lige sku smække sådan en ned til mine frokostgæster i overmorgen? Mangler nemlig lige et lyst brød til den rejesalat, jeg lige har fået lyst til at lave også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er lige, hvad det er - nemt og fint :) Det er et dejligt lyst brød, som stadig har lidt kerneknas, som jeg elsker i brød :) Uhm!

      Slet
  3. I min familie får vi altid hjemmelavet æbleskiver til morgenmad. En gammel, men fast tradition. Og hos os er der en sveske i midten, men også nogle uden. Mmmmh..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejh en skæg tradition, men hvilken lækker tradition :) Og æbleskiver med svesker i, det har jeg aldrig prøvet før, men det lyder lækkert :)

      Slet