fredag den 13. december 2013

Koldhævet Luciabrød

- ny metode, men næsten samme dej


For som de fleste jo ved, så er der idag Lucia Dag, og vanen tro skal det jo fejres med Luciabrød :) 

Sidste år lavede jeg en helt alm. dej til mine luciabrød, men grundet tidspres og et par hektiske dage, så valgte jeg at lave dem i en koldhævet version i år. De blev mindst ligeså gode, og så er det bare så super smart, at man kan forberede dejen aftenen inden, lad den hygge sig på køl natten over, og dernæst klaske dejen sammen, folde, forme og pensle - og wupti - ind i ovnen. 

Yep, jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen - jeg er über fan af koldhævet dej. Ikke mindst fordi det er nemt ift. hævning og tid, da du ikke er bundet af, at dejen skal formes og bages direkte efter hævning (og den bliver jo kun bedre af, at hæve længere) + at det jo smager helt henrivende og ser drønlækkert ud med store boblende lufthuller i dejen. Uuhm - og så med koldt smør! Yaaikz.. 

Opskrift til 14 små brød

100 g. smør
2½ dl. mælk
½ tsk. gurkemeje
½ tsk. kardemomme
1/4 tsk. salt
75 g. sukker
½ dl. lunken vand
20 g. gær
ca. 400 g. hvedemel
+ rosiner til pynt
+ sammenpisket æg til pensling

Fremgangsmåde: 
  1. Smelt smørret og bland det sammen med mælk, gurkemeje, kardemomme, salt og sukker
  2. I en anden skål smuldres gæren og røres ud med det lunkne vand og derefter tilsættes blandingen med smør, mælk, gurkemeje, kardemomme, salt og sukker
  3. Tilsæt hvedemelet, rør dejen  jævn, og dæk den efterfølgende til med husholdningsfilm og stil den på køl natten over
  4. Tag dejen ud af køleskabet og lad den stå og temperere lidt på køkkenbordet 
  5. Kom lidt olie ud på bordet og gnid også dine hænder ind i det - så er dejen nemmere at arbejde med
  6. Form og sno dine luciabrød som du ønsker - jeg lavede kun to varianter
  7. Placer dine brød på en bageplade beklædt med bagepapir, prop et par rosiner i enderne og pensl med et sammenpisket æg
  8. Bag dine luciabrød ved 200 grader i ca. 15-20 minutter - eller indtil de er gyldne i toppen
  9. Lad dem afkøle på en rist, men ikke helt - de må gerne være lidt lune, så det kolde smør langsomt kan smelte :) 




Note: de smager dejligt og helt rigtigt at luciabrød. Jeg elsker generelt alt koldhævet brød, og disse er ingen undtagelse. Det er smart, nemt og lige til at gå til. Eneste minus er selvfølgelig, at man lige skal tænke en dag ud i fremtiden, hvis man vil lave koldhævet brød :) 
Jeg er svært tilfreds med disse fine lysegule basser, og jeg kan næsten ikke vente til i aften, hvor seminariepigerne kommer forbi til julehygge. Ooohj jeg glæder mig. Gløgg, hjemmelavede æbleskiver, norske klejner og så selvfølgelig luciabrød - wow det bliver godt :) 

6 kommentarer:

  1. Vil du dele med mig, hvor du har købt det fantastiske "bord" lavet af brændestykker, som du har som billede d. 1. december? Det er aldeles fantastisk! Joan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Joan. Det kan du tro. Det er fra helbergdesign.dk

      Slet
  2. Tusind tak - perfekt til denne ønskelistetid ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis. Jeg gav også min kæreste bordet i julegave for nogle år siden ;-)

      Slet
  3. Hej Kristine
    Jeg har printet opskriften og mangler bare at købe rosiner og gær, så laver jeg dejen i morgen aften. Et lille spørgsmål: bager du ved varmluft eller alm. ovn?
    tak for en inspirerende blog!
    mvh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Tak for roserne. Skønt at du kan bruge opskrifterne. Det lyder dejligt. du kan godt glæde dig :)
      Jeg bruger ALTID alm. konventionel ovn :) God jul til dig og dine.

      Slet